Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Revidering av kursplan

Att revidera en kursplan är ett viktigt steg för att säkerställa att kursens innehåll, mål och examinationsformer fortsatt är relevanta och håller hög kvalitet. På denna sida hittar du information om hur processen för revidering går till.

Vad som kan ändras i en kursplan

Vilka ändringar som kan göras i en kursplan och vilka förändringar som kräver att en ny kurs inrättas, framgår av KTH:s centrala intranät: Vad som kan och inte kan ändras i en kursplan .

Viktiga datum 

Ändringar i befintliga kursplaner ska granskas av skolans kursplansgranskningskommitté (KPK). Notera att det krävs flera månader längre framförhållning att revidera en fristående kurs än en programkurs. Underlag för ändringar ska skickas till kommittén: kursplaner@eecs.kth.se, enligt följande. 

Programkurser

  • 1 mars för kurser som ska ges under höstterminen
  • 1 september för kurser som ska ges under vårterminen

Fristående kurser*

  • 1 juni för kurser som ska ges under vårterminen
  • 1 september för kurser som ska ges under sommarterminen eller hösttermin

*) Obs! Om kursen ges både som fristående och programkurs måste den revideras vid det datum som gäller för fristående kurser.

Process för revidering av befintlig kursplan

Examinator, kursledare, studierektor:

  1. Kursledare och examinator fyller tillsammans i den centrala beslutsmallen Bilaga - Ändring av uppgifter i kursplan (docx 553 kB)  på svenska. Om en engelsk version av ändringarna också skrivs kan den bifogas när underlaget skickas till KPK för att underlätta översättningen.
  2. Om kursmål, examinationsmoment eller särskild behörighet ändras till innehållet, och kursen ges som obligatorisk eller villkorligt valfri för ett program, måste programansvarig informeras om den planerade ändringen och få chans att diskutera den med kursledaren och examinatorn.
  3. Studierektor granskar underlaget och kompletterar det vid behov och skickar det till KPK: kursplaner@eecs.kth.se, tillsammans med en kort motivering till ändringarna.

Styrdokument och stöd vid framtagande av kursuppgifter finns på KTH:s intranät: Ändra kursplan och kompletterande kursuppgifter i Ladok .

Kursplansgranskningskommittén och utbildningskansliet:

  • KPK granskar föreslagna ändringar, fyller i eventuella standardtexter och skickar reviderat förslag på remiss till uppgiftslämnaren.
  • Utbildningskansliet lägger sedan in kursplanen i Ladok för beslut av grundutbildningsansvarig (GA).
  • När beslut har fattats i Ladok publiceras kursplanen i kurs- och programkatalogen.

Beslut ska vara fattat senast

Programkurser

  • 15 april för kurser som ges under höstterminen
  • 15 oktober för kurser som ges under vårterminen

Fristående kurser

  • 15 juni för kurser som ges under vårterminen
  • 15 oktober för kurser som ges nästkommande hösttermin