KTH:s samverkan med omgivande samhälle utvärderas
På uppdrag av regeringen utvärderar UKÄ, Universitetskanslerämbetet, svenska lärosätens samverkan med omgivande samhälle. Utvärderingen ska redovisas till Regeringskansliet den 31 oktober 2024.
Under hösten 2023 pågick arbetet med den första delen i utvärderingen - en självvärdering. En arbetsgrupp på KTH har sammanfattat KTH:s samverkan med omgivande samhälle utifrån nedan frågor:
- vad KTH vill uppnå med sin samverkan med omgivande samhället
- hur KTH följer upp aktiviteter och resultat av samverkan
- hur KTH skapar ramar och förutsättningar för samverkan med omgivande samhället inom forskning och utbildning.
-Det finns många goda exempel på samverkan i verksamheten, och det har varit stort engagemang i diskussionerna i de grupperingar inom KTH där dialog skett, säger Johan Blaus, senior rådgivare för samverkan och partnerskap som är sammankallande för arbetsgruppen.
Styrkor och utmaningar
- Exempel på styrkor är att KTH har ett starkt varumärke, erkännande och rykte som samverkanspart med närhet och starka relationer med näringsliv och offentlig sektor. KTH:s nya vision och övergripande mål ger en riktning och kvalitetssystemet har möjligheter att förtydliga och utveckla samverkan, menar Johan.
- Exempel på utmaningar är att förtydliga ambitioner och riktning för samverkan, inklusive samverkans betydelse i meritsystem. Det gäller att kombinera och balansera den breda och omfattande samverkan som de facto sker i verksamheten med övergripande riktning och strategiska prioriteringar, fortsätter han.
Bra grund för utveckling
Arbetet med självvärderingen innebär att det nu finns en grund för utvecklingsarbete inom KTH vad gäller samverkan, där identifierade möjligheter tas tillvara samt identifierade utmaningar adresseras.
En bedömargrupp, som tillsätts av UKÄ, kommer ge återkoppling på självvärderingen och ge rekommendationer på åtgärder. De lärosäten som utvärderats ska sen analysera rekommendationerna och redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att utveckla och stärka samverkan med det omgivande samhället.
Arbetsgruppen på KTH
Arbetet har skett i dialog med programansvarigas nätverk, studierektorers nätverk, fakultetsrådet, utbildningsnämnden, grundutbildningsutskottet, vice skolchefer/impact-ansvariga och KTH:s ledningsgrupp.
I arbetsgruppen ingår:
Johan Blaus, senior rådgivare för samverkan och partnerskap (sammankallande)
David Nilsson, vice skolchef ABE
Annika Stensson Trigell, professor och fd vicerektor forskning
Erik Fahlbeck, senior rådgivare
Per Fagrell, programkoordinator Framtidens utbildning
Malin Linngård, samverkansledare
Johan Schuber, senior forskningsrådgivare
Inger Wikström Öbrand, kvalitetssamordnare
Philip Sjögren, näringslivschef THS