Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Metoder och verktyg för samverkan

Här hittar du inspiration, modeller och verktyg för dig som jobbar med värdeskapande samverkan.

K3–projekten - en verktygslåda för värdeskapande samverkan

Vinnova gav under perioden 2018-2020 samtliga universitet och högskolor i Sverige möjlighet att utveckla sin samverkan i programmet Kunskapstriangeln (K3). K3-projekten  är samlingsnamnet för 18 projekt inom ramen för utlysningen Utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet. 

Gemensamt stärker projekten kapacitet och kvalitet inom svensk högskolesamverkan, från individnivå till systemnivå, och från initiering till genomslag. KTH har deltagit i nio olika projekt, i vilket vi hade huvudansvar för ett; MerUt.

Resultaten från de olika projekten har samlats i en verktygslåda för högskolesektorn – en one-stop-shop för alla som söker inspiration, modeller eller ”best practice” för värdeskapande samverkan.

Slutrapporter och/eller verktyg från K3-projekten

MerUt - bedömning av utbildningars samhällsrelevans

Hur vet vi att en utbildning är relevant ur ett långsiktigt samhällsperspektiv? Vad ligger bakom utbildningars utformning och dimensionering? Hur vet vi att vi utbildar rätt antal studenter? I projektet MerUt (Metoder Relevansbedömning Utbildning) har sju lärosäten samarbetat för att ta fram metoder och verktyg för att synliggöra och bedöma utbildningars samhällsrelevans.

MERUT slutrapport

Presentation av verktygslåda

Checklista för involvering av externa intressenter i utbildningsutveckling

SPETS - strukturerad samverkan mellan akademin och det omgivande samhället

Projektet SPETS (Strategiska partnerskap för Effektiv och Transparent Samverkan) har vidareutvecklat metoder och kunskap om att arbeta med långsiktiga partnerskap med organisationer utanför akademin.

Infoblad om Strategiska partnerskap (pdf 314 kB)

KLOSS - Kunskap och Lärande Om Strategisk Samverkan

I samband med Vinnovas utlysning Universitets och högskolors strategiska utveckling av samverkan 2013 initierade KTH en bredare konstellation av lärosäten för att bidra till att högskolesektorn samlades kring samverkansuppgiften. Detta resulterade i projektet KLOSS (Kunskap och Lärande Om Strategisk Samverkan).

Nio lärosäten som representerar de olika typer av universitet och högskolor som finns i Sverige deltog i projektet: KTH, Umeå universitet, Uppsala universitet, SLU, Mälardalens högskola, Stockholms universitet, Linköpings universitet, Jönköpings högskola och Lunds universitet. Projektet genomfördes 2013-2016.

Syftet med KLOSS var:

  • Skapa kunskap om strategiskt samarbete
  • Samla erfarenheter från olika typer av aktiviteter

KLOSS hade två huvudinriktningar:

  • Identifiera hinder för samverkan
  • Skapa mötesplatser för samverkan

KLOSS AkUt - Akademi Ut

Nästa steg i samarbetet, KLOSS AkUt (Akademi Ut), handlade om att utveckla kunskap och metoder kring utadjungeringar av akademisk personal. Ytterligare två lärosäten anslöt, Chalmers och Göteborg universitet. Projektet pågick 2016-2017.

Utöver erfarenhetsutbyten och delade lärdomar med varandra inom styrgruppen har KLOSS och KLOSS AkUt resulterat i:

- Rapport: KLOSS Kunskap och Lärande Om Strategisk Samverkan (PDF)

- Bok: Samverkansskicklighet (Bokus)

KLOSSnet

KLOSSnet är en vidareutveckling av KLOSS. I KLOSSnet samlas ansvariga för samverkan på ledningsnivå vid svenska lärosäten för att utveckla lärosätenas strategiska samverkan. Nätverket etablerades i mars 2017. Ca 40 lärosäten är medlemmar i KLOSSnet. KTH är sammankallande för nätverket och har en kanslifunktion för stöd till nätverket.

Läs mer om Klossnet

KLOSSnet och "K3-projekten"

I samband med att KLOSSnet etablerades våren 2017 skedde en tät dialog med Vinnova om utlysningen Utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet. KLOSSnet bidrog med inspel till vilka teman som hade bäst förutsättningar att samla flera lärosäten för att utveckla och stärka samverkanskapacitet. Denna process ledde till den portfölj av 18 utvecklingsprojekt som fick titeln K3-projekten .

Vill du veta mer om KLOSS och Klossnet? Vänligen kontakta Johan Blaus, johbla@kth.se .

UniLink - nätverk mellan lärosäten

UniLink är en ideell förening som har som syfte att utveckla och förnya samverkan mellan akademin och det omgivande samhället. Detta sker genom att lärosätena bildar nätverk inriktade på erfarenhetsutbyte, kompetensutveckling, internationellt samarbete och gemensamma utvecklingsprojekt.

Varje år anordnas två större nätverksmöten, s.k. arenaträffar. Dessa används av medlemmarna som tillfällen att utbyta erfarenheter om samverkansarbetets innehåll och former, diskutera aktuella frågor samt utveckla och tillvarata gemensamma intressen.

Läs mer på www.unilink.se

Vill du veta mer om UniLink? Vänligen kontakta Malin Linngård, maliol@kth.se .