Till innehåll på sidan

Chatt på KTH

KTH tillhandahåller olika lösningar för chatt, på den här sidan finner du information om dem.

KTH Slack

Slack är en tjänst för personal som kan anpassas med hjälp av så kallade kanaler för att möjliggöra effektiv kommunikation inom, och mellan, olika grupper. Det går också att bjuda in användare från andra organisationer till dessa kanaler med vissa förbehåll.

Tjänsten har också tillgång till dynamiska gruppchattar, direktmeddelande, skärmdelning, videosamtal och mer, allt samlat i en tjänst.

Läs mer om Slack

Övriga möjligheter till chatt

Zoom

Zoom har en chatt utanför pågående möten i sin klient som tillfälligt slagits på till alla anställda och aktiva studenter, för att möta det ökade behovet av distanskommunikationen i och med coronaviruset (covid-19).

Läs mer om Chatta i Zoom

Jabber/Pidgin

På KTH ges tillgång till Jabber som följer XMPP-protokollet som är en öppen standard, via applikationen Pidgin. En fördel med Jabber är att det går att chatta krypterat.

Läs mer om Jabber/Pidgin

Teams

Microsoft Teams är en lösning som är till för videomöten, chatt och dokumenthantering för samarbete med andra utanför KTH.

Läs mer om Microsoft Teams

Innehållsansvarig:it-support@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2022-11-30