Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Portalen för IT-ärenden

I portalen finns möjlighet att göra felanmälan genom att skapa ett IT-ärende. Som anställd kan du även beställa vissa IT-tjänster såsom KTH-konto, gäst WiFi konto, mm. samt IT-produkter som till exempel dator och telefon.

Det finns olika sätt att komma i kontakt med KTH IT-Support. Förutom redan väletablerade kontaktkanaler såsom telefon, e-post och besök i KTH Entré har IT nu skapat en portal där man kan på ett ställe skapa ett IT-ärende, beställa vissa IT-tjänster eller beställa IT-produkter. Det finns vissa fördelar i att använda portalen än att exv. skicka ett e-postmeddelande till KTH:s IT-Support.

Skapa ett IT-ärende

I portalen kan man skapa ett IT relaterat ärende genom att klicka på "Kontakta" knappen på startsidan. Man kan exv. registrera en allmän IT-fråga, ett allmänt problem med IT eller man kan välja någon av de andra tillgängliga kategorierna.

Beställa IT-tjänster

Förutom att skapa ett IT-ärende kan man som anställd beställa vissa IT-tjänster i portalen exempelvis KTH-konto, delad e-postlåda eller Wifi-gästkonto. Man behöver välja en av de kategorierna för att få mer information om tjänsten och för att kunna fylla i formulär innan man skickar iväg beställningen.

Beställa IT-produkter

I portalen kan man som anställd beställa IT-produkter. Mer information om hur det går till hittar man på Beställa IT-produkter .

Fördelar med att använda portalen

  • Dynamiska formulär ger mer kompletta ärenden som effektiviserar ärendehanteringen, vilket i slutänden ger snabbare service.
  • Man kan som användare
    • se sina egna ärenden och status på dessa. Även sina avslutade ärenden.
    • avbryta sitt ärende själv om inte behöver hjälp av oss.
    • se vilka datorer och mobila enheter som finns registrerade hos oss.
  • Man är inloggad, så man behöver inte skriva vem man är då man skickar in ärenden.
  • Många formulär samlade på ett ställe.