Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Portalen för IT-ärenden

Om portalen för IT-ärenden

I portalen finns möjlighet att göra felanmälan genom att skapa ett IT-ärende.
Som anställd kan du även beställa vissa IT-tjänster såsom funktionsmailboxar eller gäst WiFi-konto samt IT-produkter som till exempel dator och telefon.

Skapa ett IT-ärende

Klicka på "Kontakta" knappen på startsidan i portalen för att skapa ett IT relaterat ärende. Det kan exempelvis vara problem med e-post, skrivare, trådlöst nätverk eller om man vill ställa en allmän IT-fråga.

Beställa IT-tjänster

Förutom att skapa ett IT-ärende kan man som anställd beställa vissa IT-tjänster i portalen exempelvis delad e-postlåda eller Wifi-gästkonto. Man behöver välja en av de kategorierna för att få mer information om tjänsten och för att kunna fylla i formulär innan man skickar iväg beställningen.

Beställa IT-produkter

I portalen kan man som anställd beställa IT-produkter. Mer information om hur det går till hittar man på Beställa IT-produkter .

Beställa KTH-konto till anknutna personer

Utsedda beställare hanterar alla beställningar av KTH-konto till anknutna personer. Med anknuten menas person som har koppling till KTH på ett formellt sätt genom avtal/skriftlig överenskommelse men varken är student, anställd eller får lön från KTH.

För beställning av KTH-konto för anknuten till en skola, vänder du dig till service-adressen på din skola:
service-abe@kth.se
service-cbh@kth.se
service-eecs@kth.se
service-itm@kth.se
service-sci@kth.se

För sakavdelningar inom Verksamhetstödet, vänder du dig till HR-ansvariga för avdelningen.

Fördelar med att använda portalen

  • Dynamiska formulär ger mer kompletta ärenden som effektiviserar ärendehanteringen, vilket i slutänden ger snabbare service.
  • Man kan som användare
    - se sina egna ärenden och status på dessa. Även sina avslutade ärenden.
    - avbryta sitt ärende själv om man inte längre behöver hjälp.
    - se vilka datorer och mobila enheter som finns registrerade hos oss.
  • Man är inloggad, så man behöver inte skriva vem man är då man skickar in ärenden.
  • Många formulär samlade på ett ställe.