Lokal licensadministratör
Via lokalt utsedda licensadministratörer hanteras licensfrågorna ute i verksamheten. Uppgiften omfattar lokal support, installationer, inrapportering och beställning, betalning samt kontakter med leverantörer och den gemensamma licensverksamheten samt skolledningen m.m.
Lokal licensadministratör
- handlägger samtliga programvaru- och licens inköp
- tillfrågar skolans ledningen vid införskaffande om nya programvaror
- utformar en process för hantering av de vanligast förekommande programvaror på skolan
- ansvarar för skolans licensuppföljning, t.ex. frågor från/till Licenssamordningsfuktionen
- kan i sin tur begära in information från skolans personal
- registrerar resp. programvara i ett licensregister
- följer upp hanteringen/användandet gällande programvarorna så att gällande avtalsvillkor efterlevs
- rapporterar eventuella avsteg från efterlevnad till skolans ledning
- informerar skolans personal om förändringar avseende licenser, programvaror och avtal
- rapporterar kvartalsvis till skolans ledning om skolans licenshantering
- är den dedikerade roll som för en dialog med Licenssamordningsfuktionen inom ITA, skolans verksamhet (användarna) samt skolans ledning
- deltar vid KTH gemensamma samordningsmöten avseende programanskaffningar för att uppnå största möjliga synergieffekt
- ansvarar för att organisera skolans lokala programvarubehov kan uppnås