Till innehåll på sidan

WISUM

WISUM är KTH:s e-handelssystem och är en databas där KTH samlar alla produkter och tjänster från avtal.

Att använda WISUM

Alla anställda som har ett inköpsbehov loggar in i WISUM med sitt KTH-id för att få en profil i systemet som Läsare. Man skapar en varukorg och skickar dessa varukorgar till en ”beställare”1  i systemet som sedan slutför inköpet. ITM Servicecenter är också en sådan beställare som kan slutföra ditt köp. Läsaren måste fylla i leveransadress och fakturareferens innan varukorgen skickas.

Låt Servicecenter slutföra köpet i WISUM

Om du inte är behörig beställare i WISUM kan du plocka ihop varukorgen och skicka till Servicecenter. Vänligen observera att Servicecenter inte köper in IT eller telefoni, för dessa inköp gäller formuläret på intranätet: Beställningsportalen, KTH Intranät

  1. Gå in i WISUM och sök efter de produkter du önskar köpa – lägg i varukorg – skicka till WISUM.
  2. I din beställning i WISUM noterar du:
    1. Rullist - leveransadress (Exp Sing-sing, Exp Nord eller Exp Södertälje),
    2. Godsmärkning = ditt namn/slutmottagarens namn,
    3. Fakturareferensen som ska attestera fakturan. 
      Instruktion 1.
  3. Skicka varukorgen till ”ITM, Servicecenter” för vidare hantering. (Funktionen ligger först i listan. Skicka inte till enskild medarbetare på Servicecenter, ifall hen är frånvarande.) 
    WISUM instruktion
  4. Skicka ett mejl till service@itm.kth.se  om att du lagt en varukorg samt namn på ekonomisk attestant (om du själv inte är det). Då kan Servicecenter efterfråga ett godkännande av köpet. OM inte fakturareferens noterats i Wisum, ska projektnummer eller KTH-referens för kostnaden meddelas via mejl. 

1 Mejla inkopsansvarig@itm.kth.se  för att få hjälp med att utöka rollen i Wisum till beställare.

Kontakt

För frågor gällande roller, avtal, produkter leverantörer osv. kontakta KTH:s inköpsavdelning: inkopsansvarig@itm.kth.se  

För frågor som rör systemfunktioner kontakta kth-ehandel@kth.se .