WISUM
WISUM är KTH:s e-handelssystem och är en databas där KTH samlar alla produkter och tjänster från avtal.
Att använda WISUM
Alla anställda som har ett inköpsbehov loggar in i WISUM med sitt KTH-id för att få en profil i systemet som Läsare. Man skapar en varukorg och skickar dessa varukorgar till en ”beställare”1 i systemet som sedan slutför inköpet. ITM Servicecenter är också en sådan beställare som kan slutföra ditt köp. Läsaren måste fylla i leveransadress och fakturareferens innan varukorgen skickas.
Låt Servicecenter slutföra köpet i WISUM
Om du inte är behörig beställare i WISUM kan du plocka ihop varukorgen och skicka till Servicecenter. Vänligen observera att Servicecenter inte köper in IT eller telefoni, för dessa inköp gäller formuläret på intranätet: Beställningsportalen, KTH Intranät
- Gå in i WISUM och sök efter de produkter du önskar köpa – lägg i varukorg – skicka till WISUM.
- I din beställning i WISUM noterar du:
- Rullist - leveransadress (Exp Sing-sing, Exp Nord eller Exp Södertälje),
- Godsmärkning = ditt namn/slutmottagarens namn,
- Fakturareferensen som ska attestera fakturan.
- Skicka varukorgen till ”ITM, Servicecenter” för vidare hantering. (Funktionen ligger först i listan. Skicka inte till enskild medarbetare på Servicecenter, ifall hen är frånvarande.)
- Skicka ett mejl till service@itm.kth.se om att du lagt en varukorg samt namn på ekonomisk attestant (om du själv inte är det). Då kan Servicecenter efterfråga ett godkännande av köpet. OM inte fakturareferens noterats i Wisum, ska projektnummer eller KTH-referens för kostnaden meddelas via mejl.
1 Mejla inkopsansvarig@itm.kth.se för att få hjälp med att utöka rollen i Wisum till beställare.
Kontakt
För frågor gällande roller, avtal, produkter leverantörer osv. kontakta KTH:s inköpsavdelning: inkopsansvarig@itm.kth.se
För frågor som rör systemfunktioner kontakta kth-ehandel@kth.se .