Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Bygg vidare på framgång: Förbättringar för en ännu bättre arbets- och studiemiljö

Sandra Di Rocco, Bild: Marta Marko-Tisch
Publicerad 2024-06-10

KTH:s skolor har utformat egna reformagendor. Vid SCI ligger fokus på utbildning, forskning och fakultetsförnyelse med effektiv resursanvändning. Skolchefen Sandra Di Rocco strävar efter att skapa en hållbar och attraktiv arbetsmiljö för både personal och studenter.

 Vad tänker du om KTH:s övergripande mål och vision?

- KTH:s mål och vision är tydliga och kortfattade, vilket gör dem enkla att förstå och komma ihåg. De ger en klar riktning för organisationen genom att vara konkreta och specifika, och klargör våra långsiktiga mål och de utmaningar vi står inför. Visionen fungerar som en kompass som hjälper oss att fokusera våra ansträngningar och resurser rätt, vilket är viktigt för att stärka vår position som ett ledande tekniskt universitet.

Varför en reformagenda och vad är det?

- En reformagenda kan tänkas som en ytterligare tydliggörande av visionen. Den innehåller konkreta riktlinjer och fokusområden för de kommande åren. Genom att specificera områden och riktlinjer hjälper reformagendan oss att prioritera våra insatser och resurser på ett effektivt sätt.

 Vad ska skolan åstadkomma i verksamheten?

- Skolan har tre fokusområden: utbildning, forskning och fakultetsförnyelse. Målet med alla tre är att skapa en realistiskt hållbar arbetsmiljö inom dessa områden. Eftersom våra resurser är begränsade och kostnaderna ständigt ökar, måste vi bli bättre på att optimera våra resurser för att skapa utrymme för utveckling inom utbildning och forskning.

- När jag talar om resurser menar jag inte bara pengar utan även våra medarbetare. Vi har uppnått en mycket hög rekryteringskraft och ett starkt varumärke. Nu gäller det att kunna behålla våra talanger och erbjuda stabila och utvecklande arbetsvillkor. Genom att fokusera på dessa områden kan vi säkerställa att vi fortsätter att uppfylla KTH:s övergripande mål och vision, samtidigt som vi skapar en arbetsmiljö där både personal och studenter trivs och kan utvecklas.

Varför är just dessa förändringar viktigast att göra?

- Det handlar om att skapa en arbetsmiljö där både personal och studenter trivs och kan utvecklas, samt att kunna erbjuda arbetsvillkor som är attraktiva för både befintliga och framtida talanger. Detta är enligt mig ett bra recept för att driva en framgångsrik verksamhet: anställ de bästa, skapa en trygg och internationellt erkänd forskningsmiljö, och utveckla en aktiv och engagerad lärarkår. Med dessa förutsättningar har vi den drivkraft som krävs för att attrahera externa anslag och duktiga och motiverade studenter.

Hur ska det gå till?

- Det är inte en enkel uppgift, men vi har redan tagit de första stegen genom att skapa en tydligare ledningsstruktur på institutionsnivå som speglar skolans ledning. Detta innebär att vi har infört tre viceprefekter med roller som motsvarar GA (Grundutbildningsansvarig), FA (Forskarutbildningsansvarig) och FFA (Fakultetsförnyelseansvarig). Under det kommande akademiska året kommer skolan att jobba närmare med dimensionering inom utbildning och forskning. Vi kommer att genomföra en utredning av våra master- och doktorandprogram, samt deras kurser. Dessutom kommer vi att utreda skolans centrala infrastruktur för att säkerställa att den stödjer våra utbildnings- och forskningsmål. Under hösten kommer alla institutioner att formulera en tydlig anställningsplan för de kommande 3-5 åren. Detta kommer att hjälpa oss att planera och fördela resurser på ett mer hållbart sätt.