Ett KTH för en mer digitaliserad värld
Digitalisering spelar en central roll i KTH:s utvecklingsplan för 2018–2023. KTH ska med sin kompetens på området vara ledande i digitalisering av utbildning, forskning, samverkan och verksamhetsstöd.
KTH:s satsningar på digitalisering
Digitaliseringen är en stark drivkraft för utveckling och förändring i dagens samhälle. KTH ska med sin kompetens på området vara ledande i digitalisering av utbildning, forskning, samverkan och verksamhetsstöd. Digitalisering innebär att kvaliteten och effektiviteten ökar i olika processer och verksamheter.
Med digitaliseringens hjälp kan utbildningen göras mer nyskapande, tillgänglig och resurseffektiv. Satsningen på e-lärande i vid mening ska fortsätta och ge konkreta resultat i form av förändringar i pedagogik, uppläggning och genomförande av utbildning, liksom i den fysiska utformningen av lokaler. Digitalisering innebär större möjligheter till breddat deltagande för olika studentgrupper och bidrar därmed till större mångfald.
Digitaliseringsområdet är föremål för stora forskningssatsningar, såväl från stat och eu som från näringsliv och offentliga aktörer. Detta gäller inte minst hållbarhet, med transporter som tydligt exempel. Satsningarna är tvärvetenskapliga och behöver samordnas för att möta omvärldens behov av utbildning, forskning och innovationer. Den digitala infrastrukturen för forskning ska byggas ut.
Digitaliseringen ger nya möjligheter till samverkan med aktörer inom näringsliv och offentlig sektor som arbetar med digitalisering för att möta samhällets utmaningar. Digitaliseringen skapar också samverkan genom anpassade utbildningar, verksamhetsnära forskning och innovation.
KTH:s verksamhetsstöd kan utvecklas genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter till effektivisering och högre kvalitet och därigenom frigöra resurser för att skapa mervärde i relation till kth:s övergripande mål.
Forskning inom digitalisering
Det strategiska fokusområdet digitalisering (informations- och kommunikationsteknologi) samlar forskare från samtliga KTH:s skolor, belägna vid Valhallavägen och i Kista. Tillsammans utgör de en dynamisk forskningsmiljö med brett industrisamarbete, och flera civilingenjörs-, högskole- och masterprogram.
Digital tillgänglighet
Digital tillgänglighet betyder att alla människor – oavsett exempelvis funktionsnedsättning – ska kunna använda digitala tjänster eller webbplatser. Behovet av tillgänglighet har alltid funnits, men kraven har höjts rejält i och med lagen om Tillgänglighet till Digital Offentlig Service (DOS-lagen).
På KTH tar vi digital tillgänglighet på största allvar och arbetar kontinuerligt med informationsspridning och utbildning för att öka medvetande och kunskap i frågorna. Vi har även en Tillgänglighetsredogörelse som uppdateras på årlig basis.