Samtal om Lärande i STEM, SoTL och andra arenor för pedagogisk utveckling vid KTH

Podd #2 Fikasnack om framtidens utbildning

Skärmdump: huvuden på en kvinna och två män i varsitt Zoom-fönster.
Fikasnack mellan Anna-Karin Högfeldt (dagens gäst), Johan Flid Fridell (poddvärd) och Per Fagrell (programkoordinator för Framtidens utbildning)..
Publicerad 2023-06-27

Anna-Karin Högfeldt är ny i rollen som avdelningschef på Lärande i STEM (LiSTEM), en av fyra avdelningar på Institutionen för lärande (LES) på ITM-skolan. Hon är dock inte ny på att arbeta med och organisera KTH:s högskolepedagogiska nätverk och arenor för att främja utbildningsutveckling på KTH.

Begrepp och förkortningar

*KTH-intern förkortning (övriga är internationellt vedertagna förkortningar)

STEM = Science, Technology, Engineering and Mathematics

SoTL = Scholarship of Teaching and Learning

*PA = Programansvarig

*SR = Studierektor

*LES = Institutionen för lärande

Innehållet med citat och tidsangivelser

00:35 Om Anna-Karin, Lärande i STEM, podden och Framtidens utbildning

"...vårt mål är ju att göra detta till en medskapande process där KTH tillsammans gör saker som på vissa sätt eller på olika sätt kopplat till programmet men framförallt kring kring utbildning idag och i framtiden i stort."

Storträffar, PriU-grupper, KTH SoTL, PA/SR-nätverken vid KTH

03:42 Om Storträffarnas tillblivelse

06:07 Hur stor blir en Storträff?

07:22 PriU-gruppernas utveckling

09:22 KTH SoTL-konferensens syfte

"...det är det vi alltid får höra på de här träffarna, storaträffarna och också på SoTL att när man har varit där "jaha, är det det här som händer? Gör ni det här? Varför visste inte jag det?" Och här vill man ju vara med. Här är det ju de som bryr sig och som tycker det är kul att prata om undervisning och utbildning och som gör det till viktig grej. Här...visar man liksom hur man professionellt kan arbeta som lärare på ett tekniskt universitet som är internationellt högt rankad. För det här är det som gäller mycket mer och mer i omvärlden också. Och ja, det kan vara ett väldigt bra sätt att få med det här i sin CV och göra en bra karriär framåt."

13:23 Stockholm trio och högskolepedagogik

14:29 Om årets KTH SoTL-konferens 7 mars

15:41 Om PA/SR-nätverket

17:35 Om PA-rollen vid KTH

18:40 Lärandes och lärares medskapande till utbildningsutveckling inom förändringsprogrammet Framtidens utbildning

"Vi har ju forskningskompetens, vi har doktorander, vi har CL-studenter som kan göra exjobb inom det här och även etablerade lektorer och liknande som också kan ta olika uppdrag. Vi vill bli ännu mer tydligt anknutna till KTHs utveckling och vara ett bidrag i det."

20:48 Medel för utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning

22:00 Programledningens roll

"...hålla ihop och samordna så att det inte blir tio projekt om samma sak, utan då kanske vi får plussa ihop dem så att det blir ett projekt som har ungefär samma tema och vi kan hitta någon synergieffekter och kanske gå in och peta i vissa projekt och säga att om ni vill ha pengar här, då behöver vi twista litegrann för att det ska bli intressant för hela KTH i slutändan."

22:55 Om kursen "Att leda utbildningsutveckling"

26:36 Programmets ramverk och medskapande

"...kul att du lyfter det där med att ha interaktivt, nästan "white sheet" så här att man bjuder in till idébyggande och dialog framåt."

27:51 Avslutningsvis om kontaktuppgifter och nästa poddgäst