Reservantagning
Rutiner för reservantagning till fristående kurser och program vid KTH.
Om reservantagning
Om det finns fler behöriga sökande till en utbildning än platser så kommer de behöriga som inte antas att placeras på reservlista. Om det uppstår ledig plats på kursen/programmet så kan plats erbjudas till reserver enligt nedan.
Reservantagningen görs i antagningssystemet, NyA-webben, av kurs-/utbildningsadministrationen vid skolan som ger kursen, utom när det gäller reservantagning av externa sökande till masterprogram (se rutin för dessa nedan).
För att få tillgång till att göra reservantagning krävs:
- Att skolan beställer behörighet på blankett som finns i
blankettarkivet
- Att den nya användaren går utbildning som antagningsgruppen står för.
NyA-webben nås via "tjänster" på KTH.se: "Antagningsdata (NyA-webben)"
Vid reservantagning ska plats alltid erbjudas reserverna i den ordning NyA-webben ”föreslår”. Reserverna kontaktas med hjälp av de kontaktuppgifter som finns i NyA-webben och bör ges rimlig tid att kunna reagera på erbjudande om plats. När en reserv har antagits i NyA-webben så förs antagningen över till Ladok, förväntat deltagande. Överföringar mellan NyA-webben och Ladok går fort.
Reserver kan endast antas upp till antagningstalet. Antagningstalet är det antal personer som enligt beslut ska antas till kursen eller programmet. Antagna som tackat nej till sina platser eller uteblivit från upprop måste därför strykas innan reserv kan antas.
Om en kurs eller ett program är öppen för sen anmälan efter ordinarie urval och redan har reservplacerade sökande, så kommer de som anmält sig sent att bli reserver efter dem som redan reservplacerats.
Särskilda rutiner för reservantagning till masterprogram
När det gäller reservantagning till masterprogram (sista anmälningsdag 15/1) så görs den av antagningsgruppen för att säkerställa att faktura till avgiftsskyldiga kan skickas ut snabbt. Skolan meddelar antagningsgruppen hur många reserver som ska antas. Antagningsgruppen antar därefter och de antagna förs över till Ladok, förväntat deltagande.
Rutin för reservantagning på KTH
Denna rutin fastställdes av det Utbildningsadministrativa utskottet 2021-05-06
För att kunna bli aktuell för reservantagning måste sökande ha sökt utbildningen enligt de regler som gäller i antagningsomgången, i konkurrens med andra sökanden.
Utbildning i reservantagning på NyA-webben ges av antagningsgruppen vid några tillfällen per år.
- Program: Reservantagning får ske fram till terminsstart för nybörjare på grundutbildningsprogram.
- Mastersprogram: Reservantagning hanteras av antagningsgruppen på GVS i dialog med skolorna.
- Fristående kurser: Reservantagning får ske företrädesvis längst fram till 2 veckor efter kursstart. Det är examinator som avgör om det är möjligt eller inte att göra reservantagning efter kursstart.
- För Tekniskt basår finns en särskild rutin för reservantagning.
Praktiskt genomföra reservantagning
- Telefon är det som gäller i första hand på dag 1. KTH ringer 2-4 gånger samt lämnar meddelande vid ej svar.
- Dag 2 skickas ett mejl med information där den sökande ges 24 timmar att höra av sig om hen vill ta sin plats i anspråk.
- Dag 3 ska svar senast lämnas (24 timmar från att mejlet skickades dag 2).
- Från kontakt tills att ett beslut måste tas (vid ev. osäkerhet) så får sökande 24 timmar på sig att tänka, sedan måste svar lämnas.
- Svar lämnas på det sätt som skolan finner bäst.
Läs mer om Rutiner för hantera återbud/uteblev samt hantera reservantagning till fristående kurs
Användarhandledning NyA-webben
Information från UHR om hur NyA-webben konkret fungerar finns på:
NyA Användarstöd på www.uhr.se
För att få tillgång till sidorna krävs konto. Det ansöker du om genom att på sidan ovan klicka på knappen "Ansök om konto" (högst upp på sidan). Du förs vidare till en sida där du ska välja "Ansökan för dig som jobbar på ett lärosäte (via Shibboleht)". När du klickat på det förs du till KTH-inloggning och därefter direkt tillbaka till ansökan om konto för att fylla i personuppgifter, vad du har för yrkesroll och "motivering till skapande av användare". I rutan för motivering till skapande av användare: skriver du: "KTH-anställd som arbetar med NyA-webben".
Därefter godkänner du att UHR får använda dina personuppgifter och skickar ansökan. Du får bekräftelse på skärmen att ansökan är skickad. När ansökan är godkänd får du ett mejl med länk till inloggningssida. Därefter är det bara att logga in.