Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Rutiner för hantera återbud/uteblev samt hantera reservantagning till fristående kurs

Denna rutin avser hantering av återbud/uteblev samt reservantagning till fristående kurs när anmälan skett via antagning.se/universityadmissions.se

1. Förberedelser i NyA inför kurs

Lägga in mejladress i NyA-webben

För att ta del av viktig information om när det finns reserver att reservanta i efterantagningen så måste en e-postadress läggas in i NyA-webben. Den tar emot batch-mail från NyA när det finns nya reserver att reservanta. Mejladressen sparas mellan antagningsomgångar så du behöver bara lägga in den en gång.

Lägga in begränsning för återbud

För att studenter inte ska kunna lägga återbud i NyA under obegränsad tid behöver man lägga ett sista datum för återbud. Sista datumet ska vara dagen före registreringen öppnar i Ladok. Det som annars kan hända är att en student är antagen, registrerar sig i Ladok men sedan lägger återbud på antagning.se och det blir därmed en krock i om studenten ska gå kursen eller ej. Det skapas i de fallen också upp ett studentärende i Ladok som behöver hanteras av AUA. 

2. Under och efter kursregistrering

Kursregistrering

Studenter registrerar sig i normalfallet själva via Ladoks studentgränssnitt. Här kan du läsa mer om information om kursregistrering till student: Kursregistrering | Student .

Principen för kursregistreringsperioden för fristående kurs är att den öppnar två veckor före kursstart och stänger onsdagen före kursstart. Syftet med att kursregistreringsperioden stänger så tidigt är att det ska underlätta reservantagning i de fall det behövs.

Hantera återbud/uteblev

I antagningsordningen uttrycks att registrering krävs för att behålla sin plats på kursen. Det gör att när registreringsperioden stänger går det att stryka de som inte registrerat sig. Det finns flera anledningar till att stryka ej registrerade studenter:

  • Att ha studenter som är antagna till studier vid KTH men som ej faktiskt studerar är en säkerhetsrisk i och med att antagna studenter kan få tillgång till många av KTH:s digitala tjänster genom ett KTH-konto. 

  • Att stryka ej registrerade studenter är också en förutsättning att genomföra reservantagning, då registrering är sättet vi vet hur många som ska gå kursen. 

Viktigt att tänka på

  • I NyA-webben går det att stryka studenter med två val; återbud eller uteblev. Återbud är en aktiv handling från student att hen har tackat nej till sin plats. Att utebli är en passiv handling från en antagen som inte tar sin utbildningsplats i anspråk. Uteblev gäller om en antagen inte har gjort den obligatoriska webbregistreringen på kursen inom den registreringsperiod som gäller för utbildningstillfället.
  • När handläggare lagt in uteblev på student visas personen bland strukna i NyA-webben och visas inte längre som förväntad deltagare i Ladok. Observera Ladok inte skiljer på återbud och uteblev utan alla strukna studenter visas som återbud.
  • De som har strukits på grund av utebliven registrering ska informeras om detta via e-post. Om det sedan är aktuellt med reservantagning kan en reserv erbjudas utbildningsplatsen, se vidare rutin för reservantagning. 

3. Reservantagning

Hanteringen i korthet

  • Reservanta reserverna i NyA-webben först. Anta reserver upp till antagningstalet i urval 2.
  • Maila de reservantagna att de har erbjudits plats på kursen och att de måste svara inom 24 timmar om de vill bli registrerade.
  • Använd mail-mallen för reservantagning.
  • De som inte svarar inom 24 timmar samt de som tackar nej ska du stryka i NyA-webben. Lägg uteblev på som inte svarade och återbud på de som tackade nej till sin plats. Lägg också en tjänsteanteckning.  
  • Återupprepa hanteringen så länge det är möjligt och behov finns. 
  • Avsluta reservantagningen i NyA-webben.

Till startsidan för process Ge stöd till och ta emot student på anslagsfinansierade vidareutbildningskurser