Ge stöd till och ta emot student på fristående kurs
Här kan du läsa om hur KTH arbetar med att ge stöd till och ta emot studerande på fristående kurser. Processmodellen och aktivitetsbeskrivningarna nedan är ett stöd i arbetet för dig som är i kontakt med sökande och nyantagna studenter till fristående kurser. Processen är även ett stöd till dig som analyserar urval, beslutar om, och hanterar sena anmälningar och återbud samt handlägger reservantagning för denna grupp. Majoriteten av fristående kurser är anslagsfinansierad vidareutbildning inom livslångt lärande, alltså kurser för yrkesverksamma.
För att en student på en fristående kurs ska kunna påbörja sin kurs på KTH så behöver hen få information kring praktiska frågor och stöd som möjliggör en god studiestart. Många avdelningar på Verksamhetsstödet (VS) är involverade i processen från sökande till student. För att arbetet ska flyta på måste vi alla veta var i processen vårt viktiga arbete ligger, vad som skett innan och vad som ska ske efter.
Processmodell
Processmodell Ge stöd till och ta emot student på fristående kurs (pdf 26 kB)
Följ aktivitetsrutorna i bilden. Siffran ovanför varje ruta hänvisar till aktivitetsbeskrivningen som återfinns nedan.
Aktivieteter
Klicka på varje aktivitet för en detaljerad beskrivning
1 Se över Ny på KTH (EDO/Information och Service, Skolkommunikatör)
Ansökan öppen:
2 Besvara mejl och telefon (info@kth.se)
3 Kommunicera kursutbud (COM/Kommunikationsstöd, Skolkommunikatör)
4 Ge studie- och karriärvägledning (EDO/Vägledning och stöd)
5 Besvara detaljfrågor kopplat till kursen (SVL, utbildningsadministratör, lärare skola)
Ansökan stängd:
6 Besvara mejl och telefon (info@kth.se)
7 Kommunicera med anmälda studenter (COM/Kommunikationsstöd)
8 Föreslå antagningstal och justera planeringstal
Antagningsbesked urval 1 har gått ut (aktivitet 11-14). Upprepas efter:
- Antagningsbesked urval 2 har gått ut
- Antagningsbesked till efterantagna har gått ut (efter aktivitet 16)
- Antagningsbesked till reservantagna har gått ut (efter aktivitet 20)10
11 Besvara mejl och telefon (info@kth.se)
12 Ge stöd till funkastudenter (EDO/Funka, funkastudent)
13 Skicka digitala välkomstutskick (EDO/Information och Service, Skolkommunikatör)
14 Erhålla/ta del av antagningsbesked (Student)
15 Analysera urval 1 och besluta om sen anmälan (EDO/Antagningen)
Om kurs öppen för sen anmälan, aktivitet 16:
16 Handlägga sena anmälningar (EDO/Antagningen)
17 Ta del av Ny på KTH (Student)
18 Erhålla IT-konto och passerkort (Student)
19 Registrera på kurs (Student, skola)
20 Hantera uteblev/återbud (Handläggare skola)
Om reserv- eller efterantagning, aktivitet 21 och 22:
21 Handlägga reservantagning (Handläggare, utbildningsadministratör skola)
22 Informera efter- eller reservantagna (EDO/Information och Service)
Styrdokument
Rutiner och relaterade processer
Rutiner för hantera återbud/uteblev samt hantera reservantagning till fristående kurs
Process webbregistrera på kurs