Lärare berättar: "Från laborationssal till ett virtuellt lab - att göra laborationer på distans"

Dokumentation från Lunch 'n' Learn 11 november 2020

Publicerad 2020-11-12

Ramis Örlü berättar hur han genomförde laborationer på distans med hjälp av korta filmer i kombination med quiz i Canvas och frågestunder i Zoom för att engagera och interagera med studenterna. Här är dokumentation (film och länk till presentationen) från webbinariet.

[Videon har initialt enbart automatgenererad undertext men kommer sedan att uppdateras med manuell redigering av undertexter som bättre stämmer överens med innehållet.]

Om webbinariet

Laborationer är en viktig del av en ingenjörsutbildning och de finns därför med i olika former i många av kurserna på KTH. För studenterna blir de ofta ett sätt att koppla ihop de teoretiska delarna med det praktiska. Men, hur kan laborationer utföras när studenterna inte är fysiskt på plats? Och, vad krävs av lärare och studenter när laborationerna sker online?

Björn Ström (från Enheten digitalt lärande och Vetenskapens hus, KTH) beskriver först olika generella sätt att genomföra laborationer på distans. Den andra delen fokuserar på hur Ramis Örlü (från Institutionen för Teknisk Mekanik) genomförde laborationer på distans under senare delen av vårterminen. Ramis berättar hur han med flera doktorander genomförde laborationerna med studenterna på distans, med bland annat korta filmer i kombination med quiz i Canvas och frågestunder i Zoom för att engagera och interagera med studenterna.

Presentatörer:

Björn Ström (från Enheten digitalt lärande och Vetenskapens hus, KTH).

Ramis Örlü (SCI, KTH).

Presentationsmaterial

Presentationsmaterialet finns i fliken "Attachments" när du är inloggad på KTH Play (logga in längst uppe till höger i KTH Play).