Stöd för att arbeta med generativ AI

Publicerad 2023-11-09

Generativa AI-applikationer, som ChatGPT, Google Bard och DALL-E, har blivit ganska populära det senaste året. Användningen av dem har dock etiska och juridiska implikationer som måste tas i åtanke och hanteras. Därför finns det riktlinjer att följa, samt tips om hur man använder dem som en del av läroplanen.

Webbsidor om Generativ AI inom högre utbildning

Generativa AI-applikationer har blivit allt mer tillgängliga och populära bland både studenter och lärare runt om i världen. Som universitet måste vi på KTH ta hänsyn till hur generativ AI påverkar studenternas lärande, både negativt och positivt. Webbsidorna som publicerats på intranätet innehåller guider som kan hjälpa dig med följande:

Arbeta med generativ AI (workshop)

Du som lärare eller administratör får lära dig att använda generativ AI och testa att effektivisera ditt arbetssätt med ett generativ AI-verktyg. Vi kommer även ta upp vad lagen säger och belysa några av de etiska frågor som du behöver ha i åtanke. Målet är att du efter avslutad workshop ska ha fått uppslag till nya idéer om när och hur du kan använda dig av generativ AI inom ditt eget arbete. ​

En workshop kan beställas av alla som arbetar på KTH.

Arbeta med generativ AI (90 min)

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät