Kunskapsbedömning i en värld med generativ AI
På dessa sidor kan du läsa mer om hur du minimerar den potentiella inverkan av generativ AI på din bedömning. Börja med att bestämma en strategi och därefter vilka åtgärder som ska vidtas. Åtgärder kan grovt delas in i två kategorier: Förebyggande åtgärder eller hindrande åtgärder. Dessa åtgärder utesluter inte varandra, och du bör aktivt överväga båda perspektiven i din undervisning.
Bakgrund
Generativ AI-teknik har en potentiell inverkan på bedömningar inom högre utbildning och kommer sannolikt att påverka hur vi bedömer studenternas arbete från och med nu. En anledning är att längre texter om specifika ämnen nu snabbt kan genereras med hjälp av generativa AI-applikationer online. Även annat bedömningsmaterial kan genereras, till exempel programkod. Fusk är därför mer tillgängligt och ofta billigare än tidigare, men att använda en tredje part för att producera uppgifter är inte ett nytt problem i sig. Skillnaden är att med generativa AI-verktyg online kan alla nu få tillgång till det, och det är gratis att använda.
Bestäm ditt tillvägagångssätt för generativ AI
Vilken inställning till generativ AI ska du implementera i din kurs: totalförbud, fri användning utan övervakning eller någonstans mittemellan? Alla har fördelar och nackdelar, så det beror på inlärningsaktiviteten. Tillvägagångssättet bör vara anpassat till läranderesultaten och den typ av kunskap eller förmåga som lärs ut och bedöms.
Bestäm ditt tillvägagångssätt för generativ AI
Förebygg och motverka otillåten användning av generativ AI
Förebyggande åtgärder syftar till att motverka studenters användning av generativ AI på ett oärligt sätt, främst genom tydlig kommunikation och genom att sätta mindre press på studenterna. Den viktigaste förebyggande åtgärden är dock att skapa en kultur bland studenterna på KTH där fusk inte ens betraktas som ett alternativ.
Förebygg och motverka från otillåten användning av generativ AI
Hindra och upptäcka otillåten användning av generativ AI
Genom att anpassa genomförandet av en tenta kan du hindra användningen av generativ AI och öka sannolikheten för upptäckt. Utforma frågor som generativ AI har svårt att svara på och testa dem med en AI. Begränsa tentamenssituationen med övervakad tentamen eller komplettera tentamen eller projektet med muntliga presentationer. Du kan också kombinera dessa åtgärder med detekteringsverktyg, även om sådana verktyg är bristfälliga. Alla metoder kräver att du sätter tydliga gränser för vad som är otillåten användning av generativ AI.
Hindra och upptäcka otillåten användning av generativ AI