Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kunskapsbedömning i en värld med generativ AI

På dessa sidor kan du läsa mer om hur du minimerar den potentiella inverkan av generativ AI på din bedömning. Börja med att bestämma en strategi och därefter vilka åtgärder som ska vidtas. Åtgärder kan grovt delas in i två kategorier: Förebyggande åtgärder eller hindrande åtgärder. Dessa åtgärder utesluter inte varandra, och du bör aktivt överväga båda perspektiven i din undervisning.

Tips!

Se vårt inspelade Lunch ‘n’ Learn om AI och examination för att höra andra lärare och anställda dela med sig om sina erfarenheter av att examinera och bedöma i en värld med generativ AI

Lunch 'n' Learn: AI och examination

Ta ställning till användandet av generativ AI i din kurs 

Generativa AI-verktyg påverkar hur vi bedömer studenternas arbete, då verktygen kan användas för att snabbt generera bedömningsmaterial som uppsatser och programkod. Att använda en tredje part för att producera svar på uppgifter är inte ett nytt problem i sig, men fusk är nu mer tillgängligt och ofta billigare än tidigare. 

Majoriteten av studenter vill göra rätt och för att göra rätt behöver de regler att följa. Därför bör du bestämma dig för vad som är acceptabel och oacceptabel användning av generativ AI i din kurs och kommunicera det till dina studenter. Läs mer på följande sidor: 

Förebygg och motverka otillåten användning av generativ AI

Förebyggande åtgärder syftar till att motverka studenters användning av generativ AI på ett oärligt sätt, främst genom tydlig kommunikation och genom att sätta mindre press på studenterna. Den viktigaste förebyggande åtgärden är dock att skapa en kultur bland studenterna på KTH där fusk inte ens betraktas som ett alternativ.

Förebygg och motverka från otillåten användning av generativ AI

Hindra och upptäcka otillåten användning av generativ AI

Genom att anpassa genomförandet av en tenta kan du hindra användningen av generativ AI och öka sannolikheten för upptäckt. Utforma frågor som generativ AI har svårt att svara på och testa dem med en AI. Begränsa tentamenssituationen med övervakad tentamen eller komplettera tentamen eller projektet med muntliga presentationer. Du kan också kombinera dessa åtgärder med detekteringsverktyg, även om sådana verktyg är bristfälliga. Alla metoder kräver att du sätter tydliga gränser för vad som är otillåten användning av generativ AI.

Hindra och upptäcka otillåten användning av generativ AI