FAQ Digital examination – Tekniska problem vid pågående examination
Vanligt förekommande frågor och svar vid tekniska problem vid digital examination och om vad som kan göras då tekniken strular.
Granskades senast 3:e mars 2025.
Kan jag be en student att mejla in lösning vid teknikstrul?
Det är upp till examinator att bedöma om mejlad lösning är att ses som giltigt svar.
Vad gör jag som examinator om hela internet går ner under examinationen?
Om hela internet går ner kan det liknas vid att brandlarmet går under examinationen. Då måste omexamination erbjudas. Om bara en student har tekniska svårigheter är det fördelaktigt om tentan har delats in i flera delar så att endast en del av examinationen måste tas om, till exempel via en muntlig examination.
Vad gör jag om en student har problem med bilder i ett quiz eller att quizet hänger sig?
Be studenterna ladda om sidan i sin webbläsare. Sidan kan laddas om utan att man blir utkastad från quizet. Om det inte fungerar, testa att byta webbläsare. Canvas bör användas på den aktuella versionen av Chrome, Firefox, Edge eller Safari. Du kan också rekommendera studenterna att rensa cache-minnet, men detta kan radera redan inskrivna svar. Det är därför en god idé att de tar en skärmdump av svaren först innan de rensar cache-minnet.
En student ser inte examinationsrummet i sin Översikt (Dashboard) i Canvas, trots att jag kan se att studenten är inlagd i rummet. Vad är fel?
Översikten (Dashboard) visar bara upp till 20 utvalda Canvasrum. Studenterna hittar samtliga Canvasrum de har tillgång till om de går in på "Kurser" (Courses) och sedan väljer "Alla kurser" (All courses).
Studenter har problem med att ladda upp sina svar i uppgiften i Canvas, vad gör jag?
Om uppgiften fortfarande är öppen kan du uppmana studenterna att försöka lämna in igen.
Om inlämningstiden löpt ut rekommenderas studenterna att omgående ladda upp sina svar i OneDrive-mapp som förberetts av examinatorn. Du kan be studenterna att även lämna in sina lösningar i uppgiften vid ett senare tillfälle, för att underlätta bedömningen. I så fall måste examinatorn eller läraren öppna uppgiften för inlämning igen och kommunicera det till de studenter som laddat upp sin lösning i OneDrive. Vid behov kan du jämföra lösningen som laddats upp direkt vid tentamens slut med den studenten lämnat in vid det senare tillfället.
Examinator kan förbereda en OneDrive-mapp genom att följa instruktionen för att skapa en filbegäran i OneDrive .