FAQ Tillgänglighet
Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren om tillgänglighet och Canvas. Innehållet på sidan baseras på frågor vi fått från KTH-lärare.
Sammanställning av frågorna
Granskades senast 3:e mars 2025.
För att komma till frågorna går du längre ned på sidan eller trycker på frågan i en av listorna här i sammanställningen.
Administrativa frågor
Granskades senast 3:e mars 2025.
Kan jag göra undantag p.g.a. tidsbrist? Exempelvis genom att bara anpassa innehållet till nuvarande studenters funktionsnedsättningar
Enligt webbtillgänglighetsdirektivet ska publicerat material vara tillgänglighetsanpassat. Inga undantag ges för tidsbrist och studenter med funktionsnedsättning ska inte behöva berätta för kursansvariga vad de har för funktionsnedsättningar. Det finns även studenter med funktionsnedsättningar som inte berättat det för KTH.
Kom ihåg att dessa tillgänglighetsanpassningar hjälper alla studenter, även om ingen av studenterna har permanenta funktionsnedsättningar. Till exempel laddas ALT-texterna istället för bilder om deras internet är dåligt. Om de inte kan ha ljudet på utan att väcka sina barn hjälper textning. Höga kontraster gör det lättare att läsa sidan med solljus på skärmen.
Bör även digitala publikationer och e-böcker tillgänglighetsgranskas om jag länkar till dem? Jag varken äger eller publicerar ju innehållet
Utgivaren bör redan ha tillgänglighetsgranskat publikationerna, men det finns inget krav på dig som lärare att göra det. Däremot bör du självklart ha tillgänglighetsperspektivet med dig. Om inte alla studenter kan ta till sig av materialet är det ju inte ok.
Du kan alltid kontakta utgivaren och fråga om de har en tillgänglighetsanpassad version.
Kom ihåg att länka till sidan där upphovsmannen publicerat originalversionen.
Behöver jag texta alla mina filmer och videor som jag använder?
Lagkraven för textning förklaras på sidan Film och Ljud . Summerat kräver lagen textning direkt vid publicering för alla videos som publiceras från och med 23 september 2020, med undantag för direktsändningar. Inspelade direktsändningar (exempelvis en Zoom-föreläsning) behöver textas utan onödigt dröjsmål, men kan publiceras innan textningen är klar.
Kan jag dela mitt kursmaterial och schema som filer om filerna är tillgänglighetsanpassade?
Ja, det viktigaste är att allt material är tillgänglighetsanpassat. Helst ska dock kursmaterial göras om till sidor i Canvas i stället för att delas som en nedladdningsbar fil. Sidor i Canvas är enklare att navigera än filer och är även enklare att tillgänglighetsanpassa. Använd gärna den inbyggda kalendern för scheman, eller strukturera modulerna kronologiskt istället för att ladda upp en separat fil med schemat.
Praktiska frågor
Granskades senast 3:e mars 2025.
Hur kan jag anpassa material i Canvas för att göra det mer tillgängligt?
Utgå från en tydlig struktur och var noga med att beskriva uppgiften och förväntningar. Alla kursrum kommer med en mall med en tydlig struktur, så använd gärna den.
Du hittar fler tips på sidan Tips om tillgänglighet och mer detaljerade förklaringar om att Arbeta med innehåll (sidorna är riktade till webb men det mesta gäller alla).
Hur ska jag skriva bra ALT-texter till komplexa bilder som grafer, flowcharts eller modeller?
En ALT-text existerar för att ge läsaren relevant information om bilden, det vill säga inte nödvändigtvis all information som bilden förmedlar. Ofta går det att beskriva en process eller ett förhållande i text genom gå igenom den steg för steg.
Tänk igenom vad bilden ska ge för information och vad den ska användas till. Samma bild kan beskrivas på olika sätt beroende på den förväntade användningen. Ska till exempel en graf endast visa ett samband, beskriv det (exempelvis: priset på frukt har ökat över 20 år). Men om studenterna ska använda grafen för beräkningar passar det bättre att komplettera grafen med en tabell över alla värden (tabell 1 visar fruktpriserna de senaste 20 åren).
Obs! ALT-texten kan inte vara längre än 125 tecken och fortfarande läsas av skärmläsare. Behövs mer information, skriv en kort ALT-text i stil av "fruktpriser över tid" och skriv den långa beskrivningen i brödtexten.
Beskriva komplicerade grafer och illustrationer - konkreta exempel (engelska, diagramcenter.org).
Hur textar jag en video?
KTH har en automatisk textningsfunktion i KTH Play. Den automatiska textningen behöver kontrolleras manuellt, men den gör stora delar av arbetet åt dig. Läs mer om Beställ automatgenererad textning i KTH Play (via Reachmodulen) .
Jag har inskannade bilder som innehåller förklarande text, är de tillgängliga?
Nej, bilder behöver ALT-text även om de har förklarande text i sig. Du kan även använda optisk teckenigenkänning (OCR) för att omvandla text i inskannade bilder till läsbar text för skärmläsare, vilket är passande för längre texter, exempelvis bildtexter. De flesta skanners och skanningsappar har en OCR-funktion inbyggt och det finns många verktyg som kan göra det i efterhand. Läs mer i Adobes guide Hur du skannar och får text från en bild med OCR (engelska, adobe.com) .
Obs! Du kan behöva manuellt korrigera den OCR:ade texten.
Jag tänker publicera olika typer av dokument (PowerPoint, PDF, Excel osv), hur tillgänglighetsanpassar jag dem?
Det beror på typ av dokument:
- För PDF-dokument läs Adobe Acrobat Pro tillgänglighetsguide (engelska, helpx.adobe.com) .
- För PowerPoints, titta igenom WebAIM's guide till PowerPoint (engelska, webaim.org) .
- För Excel-filer, läs Excel tillgänglighetsguide (engelska, support.microsoft.com).
I allmänhet går det att söka i sökmotorer på dokumenttypen med "accessability" efter sig för att hitta relevanta guider i tillgänglighet. Om du publicerar dokument någon annan skapat kan du alltid kontakta utgivaren och fråga om de har en tillgänglighetsanpassad version.
Tips! Fundera på om du kan göra om ditt dokument till en sida i Canvas. Det formatet passar bättre på mobiler och är oftast enklare att tillgänglighetsanpassa än dokumentfiler.