FAQ Generativ AI
Här har vi samlat vanliga frågor om användningen av generativ AI inom utbildning på KTH. Du hittar bland annat svar på hur studenter använder generativ AI, om man kan detektera användningen av generativ AI och hur du bör använda generativ AI som lärare.
Sammanställning av frågorna
Granskades senast 18 augusti 2025.
För att komma till frågorna går du längre ned på sidan eller trycker på frågan i en av listorna här i sammanställningen.
Vad är generativ AI – och hur skiljer det sig från traditionell AI?
Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som kan skapa nytt innehåll. Det kan handla om att skriva texter, rita bilder, komponera musik, skapa videor eller till och med skriva kod. Den kallas "generativ" eftersom den genererar (alltså skapar) något nytt, istället för att bara analysera eller känna igen information.
Hur skiljer generativ AI sig från annan AI?
För att förstå skillnaden kan vi jämföra med traditionell AI, som oftare används för att känna igen, klassificera eller fatta beslut baserat på data.
Traditionell AI är som någon som läser en bok och kan svara på frågor om den.
Generativ AI är som någon som läser många böcker och sedan skriver en egen bok utifrån de regler och stilar som använts i böckerna den läst.
Finns det riktlinjer för hur jag får använda generativ AI på KTH?
Ja och nej. Det finns inga KTH-specifika riktlinjer, men det finns riktlinjer som gäller för anställda på alla svenska myndigheter, till exempel KTH. E-lärande har anpassat riktlinjer för generativ AI inom offentlig förvaltning från DIGG (myndigheten för digital förvaltning) samt etiska riktlinjer publicerade av EU-kommissionen. Du rekommenderas använda dessa anpassade riktlinjer då de hjälper dig använda generativ AI etiskt och lagenligt. Riktlinjerna betonar vikten av genomtänkt användning av AI med fokus på hur det hjälper och påverkar människor.
Läs riktlinjerna på sidan Att tänka på vid användning av generativ AI .
Finns det riktlinjer för hur studenter får använda generativ AI på KTH?
Varje kursansvarig ska bestämma vad som gäller angående användningen av generativ AI i sina kurser och lägga in den informationen i Canvas och i kurs-PM. Detta kallas för kursspecifik informationen om generativ AI och förklaras mer på följande sida: KTH:s mallar för kursspecifik information om generativ AI .
På studentwebben finns det även rekommendationer för studenter som de kan välja att följa: Avvägningar vid studier med generativ AI .
Hur använder studenter generativ AI i sina studier?
De flesta studenterna är bekanta med vanliga AI-verktyg och en majoritet använder dem på något sätt i sina studier. Studenter på universitetsnivå använder generativ AI på flera sätt, oftast som ett verktyg för att spara tid, förbättra kvaliteten på sitt arbete eller förstå komplexa ämnen bättre. En nordisk studie med över 500 högskolestudenter visar att vanliga användningsområden är att:
- formulera idéer
- skriva utkast till texter
- analysera akademiska källor
- ställa frågor om ämnesinnehåll
- sammanfatta långa texter
- skriva eller förklara kod.
Många studenter upplever att verktyg som ChatGPT kan fungera som ett slags personlig studieassistent. Läs hela studien: Öhrn, R., Rosell, M., Liljeström, T., & Hagberg, N. (2025). Studenters användning av generativ AI i samband med studier.
Kan jag se om en text är skriven med hjälp av t.ex. ChatGPT?
Nej, inte med 100% säkerhet. Det finns verktyg som kan indikera om en text är skapad av AI, men de är inte alltid tillförlitliga, särskilt för texter på svenska. Verktygen riskerar även att felaktigt påstå att människoskrivet material är AI-genererat, speciellt för akademiska texter som studenter ofta är ovana att skriva.
Forskning visar att det är svårt att pålitligt upptäcka AI-genererad text, se exempelvis Elkhatat, A.M., Elsaid, K. & Almeer, S. Evaluating the efficacy of AI content detection tools in differentiating between human and AI-generated text. Int J Educ Integr 19, 17 (2023) .
Hur AI-detektorer fungerar kan du läsa om i följande blogginlägg: How reliable are AI detectors for academic text and should you use AI for writing? (effortlessacademic.com) .
Finns det ett centralt uppköpt verktyg för generativ AI?
Nej, det finns i dagsläget inget centralt upphandlat generativt AI-verktyg på KTH. Det innebär att öppna AI-verktyg som ChatGPT används på eget ansvar och att de inte är anpassade för hantering av känslig information eller personuppgifter enligt KTH:s regler för informationssäkerhet och dataskydd: Dataskyddsförordningen (GDPR) .
Microsoft Copilot används i vissa KTH-miljöer, främst kopplat till Office 365-verktyg som Word och Excel, men det finns ingen central upphandling eller institutionell policy som reglerar användningen av Copilot som generativ AI-verktyg i undervisning eller forskning. Precis som med andra AI-verktyg gäller att man bör vara försiktig med att mata in känslig eller personrelaterad information, som det står i riktlinjerna på sidan Att tänka på vid användning av generativ AI .
Vad bör jag undvika att mata in i ett AI-verktyg som ChatGPT?
Det viktigt att vara särskilt uppmärksam på integritet och dataskydd när du använder AI-verktyg som ChatGPT. Du bör aldrig mata in personuppgifter, studentarbeten, examinationssvar, eller annan känslig eller sekretessbelagd information, även om det bara är i syfte att få feedback eller formulera om text.
Bakgrunden är att många generativa AI-verktyg använder inmatad data för att vidareutveckla sina modeller – vilket innebär att information du skriver in potentiellt kan lagras, delas eller användas för träning i framtiden. Även om vissa AI-verktyg erbjuder funktioner för att begränsa datainsamling är det klokt att alltid utgå från en försiktighetsprincip.
Hur får jag studenterna att följa reglerna jag angett i den kursspecifika informationen om generativ AI?
Studenter följer oftare regler om de kan förstå varför reglerna existerar, om de ser andra följa dem och om det finns tydliga konsekvenser av att inte följa dem. Därför bör du informera studenterna om vad du baserat dina regler på och leva som du lär, utöver att förklara vilken användning som räknas som försök till vilseledande.
Läs mer på sidorna:
- Förebygg och motverka otillåten användning av generativ AI .
- Hindra och upptäcka otillåten användning av generativ AI .
Kan jag kräva att studenterna använder generativ AI i min kurs?
Nej, vi kan inte kräva att studenterna använder generativ AI just nu (skrivet i augusti 2025). Anledningen är att vi ännu inte kan säkerställa att generativa AI-verktyg uppfyller alla lagkrav om dataskydd, upphovsrätt och GDPR. Detta ämne diskuteras flitigt och utreds för närvarande inom EU, och det är därför möjligt att denna rekommendation kommer att ändras i framtiden.
Tills vi har full kontroll över hur våra data används av generativa AI-verktyg bör vi vara extra försiktiga med hur vi använder dem. Användningen av generativ AI bör därför vara på frivillig basis.
Hur kan jag använda generativ AI för att stötta min undervisning?
Generativ AI har många användningsområden, till exempel:
- Skapa lektionsplaner och kursmaterial: Generativ AI kan hjälpa dig att snabbt ta fram förslag på struktur, formulera lärandemål eller skriva texter till presentationer och arbetsblad.
- Utforma provfrågor och övningar: AI kan generera exempel och förslag på frågor, quiz eller case-studier utifrån ditt ämnesområde.
- Underlätta språkstöd: Om du undervisar på engelska eller har studenter med olika språkbakgrund kan AI hjälpa till att formulera enklare och tydligare texter eller översättningar.
- Stimulerar kreativitet och idéutveckling: AI kan fungera som ett bollplank för att generera idéer till projekt, uppsatser eller diskussionsfrågor.
- Stöd för kodning och tekniska ämnen: AI kan hjälpa till att förklara eller generera exempel på kod och tekniska lösningar som kan användas i undervisningen.
Obs! Det är viktigt att alltid granska och anpassa det material som AI genererar för att säkerställa kvalitet och relevans.
För en effektiv användning behöver du förklara din idé för AI-verktyget i detalj och förklara vad du förväntar att få ut från verktyget. Till exempel om du vill att verktyget ska utveckla din idé, ge förslag på andra varianter eller ge dig återkoppling.
Läs mer om hur du kan använda generativ AI:
Var kan jag lära mig mer om generativ AI som lärare och vem kan jag kontakta för stöd kring AI och pedagogik på KTH?
KTH erbjuder flera resurser och workshoppar för lärare som vill fördjupa sina kunskaper om generativ AI.
- Generell information hittar du på Generativ AI inom högre utbildning .
- KTH Bibliotek har information om AI och informationssökning .
- KTH E-lärande har tre workshoppar om generativ AI som du kan beställa själv eller be din chef beställa för ditt team. Du kan även anmäla dig till dem när de dyker upp i E-lärandes kalender :
För mer stöd kan du även kontakta oss på E-lärande, se kontaktpuffen nedan för mer info.