FAQ KTH Digicertus Exam – Pågående examination
Här finns beskrivningar av problem som kan uppstå vid examination i datorsal med KTH Digicertus Exam. Problem kan uppstå med att logga in eller starta Safe Exam Browser (SEB), använda Canvas eller Möbius, eller med hårdvara. Sidan riktar sig till lokalt lärarnära stöd som hjälper tentamensvakter, till exempel vid uppstart.
Sammanställning av frågorna
Granskades senast 3:e mars 2025.
För att komma till frågorna går du längre ned på sidan eller trycker på frågan i en av listorna här i sammanställningen.
Datorerna startar inte upp med SEB
Alla datorer ska automatiskt starta med Safe Exam Browser (SEB) aktiverat ca 25 minuter innan skrivtidens start, men ibland kan något ha gått fel med schemaläggningen.
Lösning
Kontakta IT-support om datorerna inte har gått över till SEB-läge 15 minuter innan beställd tid. IT-supports nummer är 08-790 66 00.
En lösning på plats är att låta studenterna logga in på datorerna med sina egna konton och därefter starta Safe Exam Browser (SEB) manuellt. Det gör studenten genom att klicka på startmenyn, söka på “Safe Exam Browser” och därefter starta programmet. Meddela tentamensadministrationen om att schemaläggningen inte fungerade.
Student har glömt sitt lösenord
Studenterna måste logga in på Canvas med sitt eget konto. Har någon glömt sitt lösenord behöver hen få hjälp att få ett nytt.
Lösning
Studenter som har Mobilt BankID kan byta lösenord på distans. Studenter som inte har Mobilt BankID måste besöka IT-support. Se sidan KTH-konto för mer information.
Det går inte att logga in (Stale request)
Om det har gått en längre tid sedan inloggningssidan laddades utan att någon har loggat in så kan studenten få ett felmeddelande om att det är en "stale request". Problemet var vanligare när SEB startade upp direkt på inloggningssidan, men nu har startsidan ändrats till en sida med en knapp som går till inloggningssidan.
Lösning
Starta om datorn. Då kommer SEB startas upp och det bör fungera att logga in.
New Quiz-komponent laddar inte
En del av ett New Quiz laddas inte. Till exempel en fråga, bild eller kalkylatorn.
Lösning
Ladda om sidan med hjälp av omladdningsknappen i SEB. Om detta inte löser problemet, kontakta IT-support. IT-supports nummer är 08-790 66 00.
Möbiuskomponent laddar inte
En del av ett Möbiusquiz laddas inte. Frågeinnehåll (till exempel ekvationer, svarsfält) läses inte in, knappar blir inaktiva och så vidare.
Lösning
Ladda om sidan med hjälp av omladdningsknappen i SEB. Om detta inte löser problemet, testa att:
- avsluta och öppna SEB igen
- starta om datorn
- byta till en annan dator.
Om inget av det löser problemet, kontakta IT-support. IT-supports nummer är 08-790 66 00.
Textinmatning i Möbius försvinner när man tillfälligt navigerar bort från quizet
Detta kan till exempel inträffa när deltagarna ombeds visa sin Canvas-inloggning och sitt ID. När de kommer tillbaka till Möbius är det de har skrivit borta.
Lösning
Möbius sparar information på skärmen (textinmatning) när man klickar på knappar i verktyget. Studenterna kan se till att deras svar sparas genom att antingen klicka på knappen "Next" eller "Previous".
Hårdvaruproblem
En dator, ett tangentbord eller en bildskärm slutar fungera.
Lösning
Om det är ett enkelt problem, till exempel att byta tangentbord, gör det.
Om problemet är mer komplext eller tar längre tid att åtgärda flyttar du studenten till en annan dator. Ring sedan IT-support för att rapportera problemet. IT-supports nummer är 08-790 66 00.
Om alla datorer strular och det inte går att lösa behöver du schemalägga ett nytt tentamenstillfälle.