Workshop: AI och examination 12/12
En ökad tillgång till kraftfulla AI-verktyg innebär nya möjligheter och utmaningar kring hur vi arbetar med examination och bedömning. I denna workshop får du möjlighet att diskutera och reflektera kring effekterna av generativ AI i relation till examination, hur du hanterar risken för AI-relaterat vilseledande vid examination, samt hur vi kan kommunicera om AI med våra studenter.
Tid: To 2024-12-12 kl 10.00 - 12.00
Videolänk: Online Zoom
Språk: Svenska
Medverkande: E-lärande
Syfte
Du som lärare får möjlighet att diskutera och reflektera tillsammans med andra kollegor på KTH kring generativ AI och dess påverkan på examinationsprocesser. Vi kommer också behandla förhållningssätt och strategier för att minimera risken för AI-relaterat vilseledande vid examination, samt metoder för att kommunicera effektivt om AI med studenterna. Efter genomförd workshop sammanställs de tips, idéer och bra exempel som lyfts under workshopen och delas med alla deltagare.
Förberedelser
För att kunna delta i workshopen på bästa sätt är det viktigt att du gjort följande innan tillfället för workshopen.
-
Du som deltagare måste ha tillgång till en generativ AI. Vi rekommenderar ett gratis konto på ChatGPT (chat.openai.com) .
-
Du bör ha läst igenom OpenAIs guide för “Prompt engineering” (eng, platform.openai.com) vilket innehåller strategier för att få bättre resultat från stora språkmodeller.
-
Du ska ha testat att använda en generativ AI, exempelvis ChatGPT, och de strategier du läst om ovan för att lösa en eller flera examinerande uppgifter från dina egna kurser.
Tidsåtgång
120 min.
Lärandemål
Efter avslutad workshop ska deltagarna kunna
-
Reflektera kring möjligheter och utmaningar med generativ AI vid utformning och bedömning av examinationsuppgifter.
-
Identifiera och reflektera kring olika val i examinationens utformning som guidar studenterna bort från AI-relaterat vilseledande vid examination.
-
Diskutera kring generativ AI med studenter på ett konstruktivt sätt.