2020: E-lärande i siffror
Här presenteras översiktlig årsstatistik 2020 för användningen av de system som förvaltningsobjekt E-lärande förvaltar. Statistiken är uttagen i december 2020 så vissa data kan ha tillkommit för 2020 efter den tidpunkten men det bedöms inte påverka helhetsbilden nämnvärt. Förvaltningsobjekt E-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.
Notera att siffrorna publiceras två gånger (tabell och diagram), detta för att öka tillgängligheten för informationen.
Kursrum i Canvas
Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen och det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna. Vissa kurstillfällen samläser och då flyttas studenterna över till ett av kursrummen och det andra förblir då opublicerat vilket påverkar statistiken men i mycket liten omfattning.
Diagram: kursrum i Canvas per skola
"Materialfyllda" anger kurser där summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än 3.
Skola | Skapade | Publicerade | Materialfyllda |
---|---|---|---|
ABE | 599 | 349 | 275 |
CBH | 554 | 283 | 230 |
EECS | 664 | 376 | 338 |
ITM | 680 | 466 | 409 |
SCI | 605 | 327 | 219 |
"Materialfyllda" anger kurser där summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än 3.
Kursenkäter (LEQ)
I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart. Antalet kursenkäter via LEQ ligger lite lägre än antalet publicerade kursrum i Canvas vilket tyder på att även andra sätt används för att utvärdera kurser även om LEQ-enkäter med stor sannolikhet är det vanligaste sättet att göra kursenkäter.
Antalet kursenkäter har stigit sedan 2019, men svarsfrekvensen har sjunkit något även om den fortsatt kan anses god.
Diagram: kursenkäter med LEQ per skola
Skola | Antal |
---|---|
ABE | 208 |
CBH | 145 |
EECS | 258 |
ITM | 297 |
SCI | 186 |
Totalt antal kursenkäter med LEQ: 1094.
Diagram: svarsfrekvens för LEQ per skola
Svarsfrekvensen är i medel 20 % för samtliga enkäter och skillnaden mellan skolorna är relativt liten. Svarsfrekvensen är i sammanhanget god.
Skola | Svarsfrekvens % |
---|---|
ABE | 23,9 |
CHB | 18,6 |
EECS | 21,6 |
ITM | 21,3 |
SCI | 15,8 |
Svarsfrekvensen är i medel 20 % för samtliga enkäter och skillnaden mellan skolorna är relativt liten. Svarsfrekvensen är i sammanhanget god.
Tilläggstjänster (LTI-appar) i Canvas
KTH tillhandahåller ett antal tilläggstjänster, så kallade LTI-appar, som komplement till Canvas. Användandet av Kaltura sticker tydligt ut på alla skolor eftersom den är den enda som alla anställda har licens till samt eftersom den hanterar videodelning, något som blivit väldigt viktigt under pandemin. Möbius finns det licenser till men de måste efterfrågas. Resterande tjänster har aktiverats när lärare efterfrågat dem.
Diagram: kurser per skola med specifik tjänst aktiverad
Skola | Kaltura | Möbius | Peergrade | Matlab Grader | Redirect | Youtube embed | Vimeo embed | Snowflake | Box |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ABE | 117 | 0 | 0 | 0 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 |
CHB | 79 | 4 | 0 | 0 | 2 | 3 | 1 | 3 | 0 |
EECS | 146 | 7 | 6 | 2 | 30 | 4 | 1 | 0 | 0 |
ITM | 174 | 30 | 5 | 0 | 8 | 11 | 3 | 7 | 4 |
SCI | 73 | 12 | 3 | 1 | 11 | 2 | 1 | 5 | 0 |
Plagieringskontroll med Ouriginal (tidigare känt som URKUND)
Totalt granskade dokument: 94 000 st.
Antal användare som granskat dokument: 734 st.
Ouriginal kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till Ouriginal. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten och även ökande andel.
Både antalet granskade dokument och antalet användare har tydligt ökat sedan 2019.