Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

2020: E-lärande i siffror

Här presenteras översiktlig årsstatistik 2020 för användningen av de system som förvaltningsobjekt E-lärande förvaltar. Statistiken är uttagen i december 2020 så vissa data kan ha tillkommit för 2020 efter den tidpunkten men det bedöms inte påverka helhetsbilden nämnvärt. Förvaltningsobjekt E-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.

Notera att siffrorna publiceras två gånger (tabell och diagram), detta för att öka tillgängligheten för informationen.

Kursrum i Canvas

Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen och det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna. Vissa kurstillfällen samläser och då flyttas studenterna över till ett av kursrummen och det andra förblir då opublicerat vilket påverkar statistiken men i mycket liten omfattning.

Diagram: kursrum i Canvas per skola

Stapeldiagram över antal skapade, publicerade och materialfyllda kursrum per skola
Antal kursrum i Canvas per skola

"Materialfyllda" anger kurser där summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än 3.

Tabell: kursrum i Canvas per skola

Skola Skapade Publicerade Materialfyllda
ABE 599 349 275
CBH 554 283 230
EECS 664 376 338
ITM 680 466 409
SCI 605 327 219

"Materialfyllda" anger kurser där summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än 3.

Kursenkäter (LEQ)

I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart. Antalet kursenkäter via LEQ ligger lite lägre än antalet publicerade kursrum i Canvas vilket tyder på att även andra sätt används för att utvärdera kurser även om LEQ-enkäter med stor sannolikhet är det vanligaste sättet att göra kursenkäter.

Antalet kursenkäter har stigit sedan 2019, men svarsfrekvensen har sjunkit något även om den fortsatt kan anses god.

Diagram: kursenkäter med LEQ per skola

Stapeldiagram över antal kursenkäter med LEQ per skola
Kursenkäter med LEQ, antal per skola (totalt 1094)

Tabell: kursenkäter med LEQ per skola

Skola Antal
ABE 208
CBH 145
EECS 258
ITM 297
SCI 186

Totalt antal kursenkäter med LEQ: 1094.

Diagram: svarsfrekvens för LEQ per skola

Stapeldiagram över den procentuella svarsresponsen per skola
Kursenkäter med LEQ, svarsfrekvens per skola (medel 20%)

Svarsfrekvensen är i medel 20 % för samtliga enkäter och skillnaden mellan skolorna är relativt liten. Svarsfrekvensen är i sammanhanget god.

Tabell: svarsfrekvens för LEQ per skola

Skola Svarsfrekvens %
ABE 23,9
CHB 18,6
EECS 21,6
ITM 21,3
SCI 15,8

Svarsfrekvensen är i medel 20 % för samtliga enkäter och skillnaden mellan skolorna är relativt liten. Svarsfrekvensen är i sammanhanget god.

Tilläggstjänster (LTI-appar) i Canvas

KTH tillhandahåller ett antal tilläggstjänster, så kallade LTI-appar, som komplement till Canvas. Användandet av Kaltura sticker tydligt ut på alla skolor eftersom den är den enda som alla anställda har licens till samt eftersom den hanterar videodelning, något som blivit väldigt viktigt under pandemin. Möbius finns det licenser till men de måste efterfrågas. Resterande tjänster har aktiverats när lärare efterfrågat dem.

Diagram: kurser per skola med specifik tjänst aktiverad

Stapeldiagram över alla olika LTI-appar per skola
Antal kurser med specifika externa applikationer aktiverade

Tabell: kurser per skola med specifik tjänst aktiverad

Skola Kaltura Möbius Peergrade Matlab Grader Redirect Youtube embed Vimeo embed Snowflake Box
ABE 117 0 0 0 3 1 0 0 0
CHB 79 4 0 0 2 3 1 3 0
EECS 146 7 6 2 30 4 1 0 0
ITM 174 30 5 0 8 11 3 7 4
SCI 73 12 3 1 11 2 1 5 0

Plagieringskontroll med Ouriginal (tidigare känt som URKUND)

Totalt granskade dokument: 94 000 st.
Antal användare som granskat dokument: 734 st.

Ouriginal kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till Ouriginal. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten och även ökande andel.

Både antalet granskade dokument och antalet användare har tydligt ökat sedan 2019.