Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

2022: E-lärande i siffror

Här presenteras översiktlig årsstatistik 2022 för användningen av de system som förvaltningsobjekt E-lärande förvaltar. Förvaltningsobjekt E-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.

Kursrum i Canvas

Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen, men de är opublicerade när de skapats. Det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna.

Statistiken är uppdelad i antalet kursrum som är publicerade och materialfyllda. "Materialfyllda" anger kurser där summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än 3.

Obs! Statistiken samlades in med en annan metod än tidigare år.

Tabell: kursrum i Canvas per skola

Skola Publicerade Materialfyllda
ABE 244 206
CBH 215 177
EECS 245 231
ITM 417 371
SCI 189 150

Kursenkäter (LEQ)

I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart.

Totalt antal kursenkäter med LEQ: 1142.

Antalet kursenkäter liknar föregående år, men svarsfrekvensen har gått ned för alla skolor.

Tabell: kursenkäter och svarsfrekvens per skola

Skola Antal kursenkäter Antal utskickade enkätinbjudningar Svarsfrekvens %
ABE 237 14542 16,0
CBH 142 8711 17,9
EECS 260 21898 16,8
ITM 329 16337 17,1
SCI 174 14080 14,2

Diagram: kursenkäter per skola

Stapeldiagram över kursenkäter per skola.
Antal kursenkäter med LEQ per skola.

Diagram: svarsfrekvens per skola

Kombinerat stapeldiagram av svarsfrekvens (%) och antal utskickade enkätinbjudningar.
Totalt antal enkätinbjudningar och en representation av svarsfrekvensen är en procentandel av varje stapel.

Tilläggstjänster (LTI-appar) i Canvas

KTH tillhandahåller ett antal tilläggstjänster, så kallade LTI-appar, som komplement till Canvas. KTH ger även support på ett fåtal LTI-appar: Kaltura (KTH Play), Möbius och KTH Import exams.

Möbius finns det licenser till men de måste efterfrågas. Resterande tjänster har aktiverats när lärare efterfrågat dem. Kaltura är ej inkluderad i statistiken då den finns tillgänglig automatiskt i alla Canvasrum.

Tabell: kurser per skola med specifik tjänst aktiverad

Skola Box KTH Import exams KTH OLI Matlab Grader Möbius Peergrade Redirect Snowflake Vimeo embed Youtube embed
ABE 0 5 0 0 0 0 6 0 0 5
CHB 0 3 0 0 13 0 22 5 2 8
EECS 0 28 19 0 9 17 265 0 2 6
ITM 10 25 0 0 90 10 92 13 5 29
SCI 0 34 0 2 21 1 27 0 2 5

Diagram: fördelning per skola av kurser med specifika tjänster aktiverade

ABE

Tårtgraf av LTI:er för ABE-skolan.

CBH 

Tårtgraf över LTI:er för CBH-skolan.

EECS 

Tårtgraf över LTI:er för EECS-skolan.

ITM 

Tårtgraf av LTI:er för ITM.

SCI

Tårtgraf över LTI:er på SCI.

Undersökningar med Mentimeter

Verktyget Mentimeter används främst för att skapa undersökningar eller quiz som kan besvaras online, men kan även användas för presentationer. Verktyget är ett alternativ till så kallade klickers-frågor, ofta använda för att se om studenterna förstått innehållet.

Det är en tydlig nedgång i användningen av Mentimeter i år jämfört med förra året. Denna nedgång beror troligen på en minskning av distans- och hybridundervisning efter pandemin.

Aktiva användare: 643 st.

Antal skapade undersökningar och presentationer: 2828 st.

Antal utförda undersökningar och presentationer: 1917 st.

Antal deltagare: 40 975 st.

Plagieringskontroll med Ouriginal

Ouriginal kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till Ouriginal. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten.

Totalt granskade dokument: 78 698 st.

Antal användare som granskat dokument: 358 st.

Både antalet granskade dokument och antalet användare är lägre än föregående år.