2021: E-lärande i siffror
Här presenteras översiktlig årsstatistik 2021 för användningen av de system som förvaltningsobjekt E-lärande förvaltar. Förvaltningsobjekt E-lärande jobbar iterativt med datadriven utveckling och detta är endast ett urval av det data som ligger till grund för beslut och prioriteringar.
Kursrum i Canvas
Kursrum skapas automatiskt i Canvas för alla kurstillfällen och det är kursens lärare som aktivt väljer att publicera kursrummet och därmed tillgängliggöra det för studenterna.
Vissa kurstillfällen samläser och då flyttas studenterna över till ett av kursrummen och det andra förblir då opublicerat. Detta påverkar statistiken, men i mycket liten omfattning.
Statistiken är uppdelad i antalet kursrum som är skapade, publicerade och materialfyllda. "Materialfyllda" anger kurser där summan av antalet uppgifter, moduler och quiz är mer än 3.
Skola | Skapade | Publicerade | Materialfyllda |
---|---|---|---|
ABE | 558 | 371 | 306 |
CBH | 610 | 297 | 245 |
EECS | 596 | 409 | 369 |
ITM | 699 | 471 | 431 |
SCI | 555 | 326 | 237 |
Diagram: kursrum i Canvas per skola

Kursenkäter (LEQ)
I alla kurser ska studenterna ges möjlighet att lämna återkoppling på kursens utformning och genomförande. Kursenkäter via LEQ skapas på initiativ från lärarna i kursen men lärarna kan också välja att utföra kursenkät via eget utskick eller på papper då det är tillämpbart. Antalet kursenkäter via LEQ ligger lite lägre än antalet publicerade kursrum i Canvas, vilket tyder på att även andra sätt används för att utvärdera kurser. Men det vanligaste sättet att göra kursenkäter är med stor sannolikhet fortfarande LEQ-enkäter.
Totalt antal kursenkäter med LEQ: 1130.
Antalet kursenkäter och svarsfrekvensen liknar föregående år.
Skola | Antal kursenkäter | Antal utskickade enkätinbjudningar | Svarsfrekvens % |
---|---|---|---|
ABE | 253 | 15360 | 21,8 |
CBH | 132 | 7265 | 19,9 |
EECS | 252 | 21046 | 20,5 |
ITM | 310 | 16556 | 19,7 |
SCI | 183 | 18031 | 15,1 |
Diagram: kursenkäter per skola

Diagram: svarsfrekvens per skola

Tilläggstjänster (LTI-appar) i Canvas
KTH tillhandahåller ett antal tilläggstjänster, så kallade LTI-appar, som komplement till Canvas. KTH ger även support på ett fåtal LTI-appar: Kaltura (KTH Play), Möbius och KTH Import exams.
Möbius finns det licenser till men de måste efterfrågas. Resterande tjänster har aktiverats när lärare efterfrågat dem.
Kaltura är ej inkluderad i statistiken då den finns tillgänglig automatiskt i alla Canvasrum.
Skola | KTH Import exams | KTH OLI | Matlab Grader | Möbius | Peergrade | Redirect | Snowflake | Vimeo embed | Youtube embed |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ABE | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 6 |
CHB | 4 | 0 | 0 | 11 | 0 | 8 | 4 | 1 | 4 |
EECS | 1 | 13 | 2 | 12 | 13 | 230 | 0 | 1 | 5 |
ITM | 27 | 0 | 0 | 83 | 6 | 18 | 9 | 2 | 53 |
SCI | 15 | 0 | 1 | 20 | 1 | 25 | 1 | 1 | 3 |
Diagram: kurser per skola med specifik tjänst aktiverad

Undersökningar med Mentimeter
Verktyget Mentimeter används främst för att skapa undersökningar eller quiz som kan besvaras online, men kan även användas för presentationer. Verktyget är ett alternativ till så kallade klickers-frågor för distans- och hybridtillfällen, ofta använda för att se om studenterna förstått innehållet.
Aktiva användare: 1077 st.
Antal undersökningar och presentationer: 3167 st.
Antal deltagare: 58 351 st.
Statistiken är från februari 2021, då KTH påbörjade förvaltningen.
Plagieringskontroll med Ouriginal
Totalt granskade dokument: 92 000 st.
Antal användare som granskat dokument: 776 st.
Ouriginal kan användas både som egen webbtjänst och som integrerad tjänst i Canvas där inlämningsuppgifterna i Canvas kopplas till Ouriginal. Siffrorna här visar totalen men där Canvas-integrationen står för majoriteten.
Både antalet granskade dokument och antalet användare är liknande föregående år.