Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Datadriven hälsa – nytt tvärvetenskapligt och tillämpat masterprogram

Projektet innebär utveckling av ett nytt masterprogram som befinner sig i skärningspunkten mellan hälsa och datavetenskap. Det omfattar databehandling och maskininlärning, expertis inom hälsosystem och systembiologi samt frågor om etik, juridik och personlig integritet.

Mappade principer 

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P1. Väsentliga ämneskunskaper

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling 

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P5. Öppna experimentella miljöer 

P8. Flexibla och strukturerade studievägar 

​​​​​​​Definitioner av principerna  

Kontakt

Jayanth Raghothama
Jayanth Raghothama universitetslektor

​​​​​​​Detta projekt genomfördes på Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2411-CBH).

Projektkontext  

Framtiden för hälsosektorn är i hög och växande grad förknippad med att kunna ta beslut med stöd av data och AI, baserat på hälsodata från sjukvård, egenproducerad data, samhällsdata och andra källor till hälsodata. Det finns därför behov av ett nytt utbildningsprogram som ger bredd och djup i förståelsen kring hur man med hjälp av data kan transformera och effektivisera sjukvården och förbättra människors hälsa, för ett långsiktigt hållbart samhälle. Detta innebär olika sätt att behandla och analysera data, och nödvändiga systemmetoder för att kunna sätta data-drivna insikter i en komplex kontext. I detta ligger också att förstå vilken typ av data som finns, hur den är uppbyggd samt hur man anpassar den för effektivt analyserande. Även “data curation” och “data governance” bör ingå, liksom frågor om etik, juridik och personlig integritet såväl som andra sociala och ekonomiska aspekter. 

Syfte/Effekt (outcome) 

Syftet med detta projekt är att utveckla programmet fram till sin startantagning och att därvid tydligt koppla program- och kursutveckling till Framtidens Utbildnings principer, rektorns beslut om inriktning inom utbildningsområdet, samt skolans reformagenda. Utexaminerade studenter ska vara rustade för att omvandla omfattande hälsodata till handlingsbara insikter som förbättrar patientresultat, omvandlar hälso- och sjukvårdssystem och möjliggör personlig medicin. 

Projektresultat (output) 

Programmet innehåller ”traditionella” tekniska kurser inom främst databehandling och maskininlärning för att ge studenterna de tekniska färdigheterna. Dessutom ingår kurser i hälsosystem och systembiologi för att ge den medicinska/naturvetenskapliga bredden samt kurser om hälso- och sjukvårdens organisation och egenheter. Programmet kommer att utformas så att hela eller delar av vissa kurser kommer att vara möjliga att läsas som moduler av yrkesverksamma, som en del av KTH:s satsning för ett livslångt lärande. Delresultaten är: 

  • Inrättade kurser för hela programmet, med utsedda kursansvariga och examinatorer.  

  • Utvecklat kommunikation- och rekryteringsmaterial för att kunna attrahera studenter med KTH bakgrund, från andra lärosäten med svensk kandidatexamen, från utvalda europeiska samarbetsuniversitet, samt ett fåtal lärosäten utanför Europa.  

  • Utvecklat samarbete med samhällspartners för att kunna erbjuda meningsfulla projekt i projektkurserna, samt ett urval av projekt för exjobb.  

Tidplan 

Startdatum: 2024-06-01
Slutdatum: 2024-12-31 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge:

Resultat

​​​​​​​Det nya programmet Data-driven Health (kth.se/en/studies)

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-14