Digital guide för AI-integration inom industriell ekonomi och organisation
Projektet ska utveckla och testa en digital guide för hantering av AI inom undervisning och examination kopplat till industriell ekonomi och organisation, med mastern teknikbaserat entreprenörskap (TTBEM) som pilot.
Bakgrund/problemformulering
I takt med den snabba utvecklingen av Artificiell Intelligens (AI) har användningen av AI i akademiska sammanhang ökat markant. Studenter inom samhällsvetenskapliga program, såsom industriell ekonomi, använder dessa verktyg för textförbättring i stora utsträckningar. Trots detta saknas adekvat guidning, vilket resulterar i potentiella utmaningar kring ärlighet, transparens, upphovsrätt och kritiskt tänkande.
Syfte och mål
Syftet är att utforska hur AI kan användas på ett meningsfullt sätt inom undervisning mer orienterad mot samhällsvetenskaperna genom att utveckla och implementera en digital guide som främjar en etisk och ansvarsfull användning av AI-verktyg bland studenter och lärare.
Effektmål
Att öka medvetenheten och kunskapen om AI:s möjligheter och begränsningar, vilket leder till förbättrad kvalitet i studenternas akademiska arbeten och en robustare examinationsprocess.
Projektmål
Att skapa och testa en digital AI-guide som kan integreras i utbildningsplanen för masterprogrammet industriell ekonomi och organisation (TTBEM). Leveransen inbegriper en fullständigt fungerande digital guide som är redo att implementeras i kursplanerna och tillgänglig på programmets intranät.
Delmål med preliminär tidplan
- Juni 2024: Projektstart och initial planering;
- Hösten 2024: En AI-guide som kompendium integreras i programmets kurser. Studenter och lärare uppmanas ge feedback, vilken samlas in och utvärderas kontinuerligt;
- Våren 2025: Den digitala AI-guiden blir synlig på intranätet och testas i programmets kurser med länk från kursguider. Studenter och lärare uppmanas ge feedback, vilken samlas in och utvärderas kontinuerligt.
Se projektdirektivet för fullständig tidplan och aktiviteter.
Projektorganisation
Arbetsgruppen
Förutom projektledare Anna Nykvist, ingår även Niklas Arvidsson och eventuellt frivilliga studenter.