Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Interaktivt lärande med automatiserad återkoppling och kontinuerlig examination

Projektet innebär framtagning av en ny pedagogisk metod med kursmaterial för interaktivt kontinuerligt lärande, en AI-baserad plattform som möjliggör återkoppling, samt metodik och verktygsstöd (mjukvara) för rättssäker slutlig examination i programmeringskurser.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P4. Bedömning och examination för lärande

P1. Väsentliga ämneskunskaper

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

P12. Breddad rekrytering och deltagande

Definitioner av principerna

Kontakt

David Broman
David Broman professor, avdelningschef

Projektkontext

Grundläggande programmeringsfärdigheter är i många fall avgörande för hur studenter inom flera program på EECS klarar av sina studier. Gruppexaminationen, som är vanligt förekommande i programmeringskurser, och nya AI-verktyg kan leda till att en enskild student “flyger under radarn” och blir godkänd utan att ha inhämtat nödvändiga kunskaper och färdigheter. Samtidigt är det viktigt att KTH:s utbildning främjar och använder de senaste verktygen vid undervisning. Det finns ett stort behov att utveckla pedagogiska metoder och verktyg som möjliggör interaktivt kontinuerligt lärande med återkoppling samt rättssäker examination, trots begränsade resurser.

Syfte/Effekt (outcome)

Syftet med detta projekt är att utveckla en ny pedagogisk metod och en konkret programvara för att kunna utföra kontinuerlig och rättssäker examination tillsammans med lärandeaktiviteter för studentcentrerat lärande.

Projektresultat (output)

  • Kursmaterial för interaktivt kontinuerligt lärande med återkoppling och examination. Materialet möjliggör att studenten kan arbeta själv, skicka in lösningar och få kontinuerlig återkoppling från systemet. Centralt är att materialet möjliggör att studenter med olika förkunskap kan lära sig utifrån sin nivå. Materialet ska gå att använda i inledande programmeringskurser för programmen CDATE, CELTE, TIDAB och TCOMK.
  • AI-baserad plattform som möjliggör individuell, formativ och automatisk återkoppling på studentens lösningar.
  • Metodik och verktygsstöd (mjukvara) för rättssäker slutlig examination som kan utföras vid individuellt valda tidpunkter, när studenten slutfört alla tidigare uppgifter

Tidplan

Startdatum: 2025-01-01

Slutdatum: 2026-06-30

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-08