Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Särskild behörighet för trygga studievägar

Projektet innebär att skapa metoder och användarvänliga digitala verktyg för hantering av särskild behörighet (SB) och planering av studievägar, varvid tryggheten för både student och lärare samt effektiviteten i SB-hanteringen ökar.

Projektkontext  

Syftet med kursplanens del om ”särskild behörighet” (SB) är att säkerställa att endast studenter som har de kunskaper som krävs för att klara kursen antas. Praxisen att använda SB för kursantagning infördes vid KTH för några år sedan, efter en begäran från UKÄ att överge det tidigare systemet med betygsuppflyttning. Tillämpningen av SB varierar fortfarande vid KTH, vilket både är förvirrande för studenterna och kan äventyra säkerheten i studievägarna. Situationen kan förbättras genom att arbeta systematiskt med att förtydliga SB så automatiserad bedömning kan användas och genom att öka effektiviteten i digitaliseringen. Effektivitet är nyckeln: EECS får in fler än 10 000 ansökningar till sina kurser varje termin. Det finns vanligtvis fler än 200 kurser som bygger på tidigare akademiska kunskaper och därför kräver bedömning av ansökningar. 

Syfte / Effekt (outcome) 

Projektets syfte är att möjliggöra trygga studievägar*, genom att vidareutveckla, konsolidera och dokumentera de metoder för att hantera SB som växt fram vid EECS under senare år, så att: 

  • ett större antal kurser genomgår automatiserad SB-granskning och handläggningstider minskar 

  • färre svårbedömda fall (och därmed mindre frustration) uppstår  

För kvalitetssäkrade (t.ex. systematiskt förtydligade) SB kan beroenden illustreras i en graf som visar hur kurserna ämnesmässigt hänger ihop. En sådan graf syftar till att: 

  • visa ämnesmässiga progressionskedjor 

  • kvalitetssäkra de strukturerade studievägarna inom program, och hitta flexibla studievägar 

  • säkerställa att studenter och lärare kan vara trygga att förkunskaperna räcker och finns 

  • se vilka kurser som ligger ämnesmässigt nära varandra och bygga lärarlag. 

*En trygg studieväg är när studenten sömlöst avancerar genom lärandeaktiviteter och examinationer, utan att vare sig studenten eller läraren behöver oroa sig för otillräckliga förkunskaper.

Projektresultat (output) 

  • Dokumentation för studenter, lärare, programansvariga, studierektorer samt administration om hur man analyserar, förtydligar och kvalitetssäkrar SB-krav inklusive processbeskrivningar och lösningar för att bedöma konceptet aktivt deltagande 

  • Lösningsförslag för svåra typfall, t.ex., SB för kurser tätt inpå varandra, för LLL, för mastersprogram samt lösningar för SB formuleringar för EECS kurser som idag vi upplever problem med. 

  • Användarvänliga verktyg för planering av studievägar (t.ex. grafer med kurser som noder och SB krav som kanter). Dessa verktyg ska vara lätthanterliga så att studievägledarna och studenterna kan använda dem själva. 

  • Informationsspridning och samarbete med enstaka grupper utanför EECS. 

Tidplan 

Startdatum: 2024-08-01 

Slutdatum: 2026-06-30 

Projektdokumentation  

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge. 

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-08