Struktur för partnersamverkan vid autentiska inslag i utbildningen
Projektet innebär att undersöka drivkrafter, samarbetsformer och upplevt värde för partnerorganisationer som deltar i projektbaserade kurser inriktade på omedgörliga problem och utveckla en praktisk handbok för att införa sådana samarbeten på ett effektivt och pedagogiskt underbyggt sätt.
Projektkontext
KTH:s utbildningar behöver innehålla autentiska utmaningar kopplade till stora samhällsomställningar om vi ska nå våra strategiska mål. För att säkerställa en sådan autentisk kontext behöver partnerorganisationer aktivt delta i undervisningen i till exempel projektkurser. För att detta ska kunna införas effektivt och pedagogiskt underbyggt, finns ett antal frågor som behöver besvaras:
-
Utifrån vilka drivkrafter och utifrån vilken upplevd nytta baseras organisationers ansträngningar att bidra till projekt-baserad undervisning inom KTH:s utbildningar på avancerad nivå?
-
Vilka är de viktigaste strukturella och samarbetsrelaterade elementen från de deltagande organisationernas perspektiv som bör finnas på plats för gemensamma projekt inom kurser och utbildningar?
-
Vilken roll kan dessa samarbeten spela i ett stärkt långsiktigt relationsskapande mellan KTH, de deltagande organisationerna och potentiellt deltagande alumner?
Utgångspunkten för ett sådant projekt kan vara kursen ME2502 Förändringsprojekt inom Industriell ekonomi, 12hp. Kursen är på flera sätt en typisk kurs i senare delar av våra ingenjörsutbildningar med avsikt att introducera en autentisk kontext för att nå de högre lärandemålen för master- och civilingenjörsexamen. Det som skiljer ut den är: tydlig struktur och koppling till egenutvecklat kursmaterial och övriga publikationer, tydlighet i adresseringen av omedgörliga problem samt kursens storlek med runt 100 studenter.
Syfte/Effekt (outcome)
Projektet syftar till att stärka KTH:s förmåga att organisera undervisning där partnerorganisationer aktivt deltar i undervisningen och där autentiska utmaningar kopplade till stora samhällsomställningar ingår.
Projektresultat (output)
En sammanställning av kunskap, modeller och verktyg vilka skall kunna användas för att öka KTH:s förmåga att erbjuda välutvecklade projektkurser där studenter kan examineras utifrån förmågor att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling. Delresultat är:
-
Datainsamling från genomförandet av årets kursomgång ME2502
-
Intervjustudie med representanter för årets deltagande partnerföretag
-
Utökad datainsamling från tidigare genomförda projekt och deltagande partnerföretag
-
Litteraturstudie.
Resultaten presenteras i två former:
-
”Playbook” för spridning av resultat med fokus på implementering i andra kurser inkl. mallar, verktyg och metoder
-
Vetenskaplig publikation där resultaten sätts i ett djupare pedagogiskt sammanhang och kunskapsbidraget från projektet nyanseras och diskuteras
Tidplan
Startdatum: 2024-09-01
Slutdatum: 2025-03-31
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge: