Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Fristående energilabb för ökad tillgänglighet, flexibilitet och interaktivitet

Projektet innebär att skapa fristående dygnet runt-öppna labb, både på plats och som digitaliserat fjärrlabb i realtid, med interaktiva värmepumpsdemonstrationer för praktiskt, studentcentrerat lärande inom energiutbildningarna. Ett onlineboknings- och övervakningssystem ingår också.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

P5. Öppna experimentella miljöer

P3. Aktivt studentcentrerat lärande 

P6. Livfullt campus 

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd 

P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen 

P12. Breddad rekrytering och deltagande 

Definitioner av principerna

Kontakt

Davide Rolando
Davide Rolando forskare

Detta projekt genomförs på Skolan för industriell teknik och management (ITM) inom programmet Framtidens utbildning (projektnr. 2519-ITM).  

Projektkontext

Detta projekt syftar till att förbättra tillgänglighet, flexibilitet och interaktivitet i studentlaboratorier genom att skapa möjligheter till fristående labbutrymmen. Initiativet bygger på befintliga kurser i värmeöverföring och HVAC-system och utökar praktiskt lärande utöver traditionella labb-timmar. De fristående labben kommer att göra det möjligt för studenter att interagera med ett verkligt system i en mycket synlig och engagerande miljö. Studenterna kommer att kunna modifiera parametrar samtidigt som de får feedback i realtid om drift och prestanda. 

Projektet är mycket skalbart och kan replikeras i andra energirelaterade kurser. Det kan också utökas med ytterligare testriggar för olika tekniska tillämpningar och fungera som demonstration för andra fjärrlabbinitiativ på KTH. 

Syfte/Effekt (outcome)

Detta projekt syftar till att: 

  • Förbättra praktiskt lärande genom att tillhandahålla tillgängliga, interaktiva studentlaboratorier. 

  • Öka engagemanget med en synlig och interaktiv testrigg för värmepumpar. 

  • Förbättra flexibiliteten i studentinlärningen genom distanslaboratoriemöjligheter. 

  • Möjliggöra tvärvetenskapligt samarbete mellan olika KTH-avdelningar. 

Effektmål: 

  • Öka studenternas engagemang i labb-experiment. 

  • Minska schemaläggningskonflikter för laboratoriesessioner. 

  • Högre studentprestationer i kurser i värmepumpsteknik och energisystem.

Projektresultat (output)

  • Ett separat labbutrymme utanför huvudlaboratoriet, tillgängligt för studenter när som helst.
  • Två separata distanslabb som gör det möjligt för studenter att utföra experiment online (utifrån två labb som för närvarande finns tillgängliga på Granryds labb) med interaktiva kontroller, visualisering av data i realtid, interaktiv digital display med parameterjusteringar och instruktionsvideor. 
  • Ett boknings- och övervakningssystem online för kontrollerad studentåtkomst. 

Tidplan

Startdatum: 2025-08-01
Slutdatum: 2026-07-31

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

  • Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01
Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2025-10-13