Indikatorer och incitament: kursutbudsförnyelse på avancerad nivå
Projektet innebär att definiera vilka indikatorer, principer och incitament som leder till ett kursutbud som uppfyller flera kriterier: ämnesmässig bredd och djup samt hållbar bemanning och ekonomisk bärkraft. Dessutom ingår att identifiera de kursförändringar som kan möjliggöras.
Projektkontext
Kursförnyelse är svårt när det både finns ett stort antal kurser på avancerad nivå och varje lärare har alltför många kurser. Kursutbudet har dessutom överlapp mellan delar av kurser, vilket ger en indikation om att det finns effektiviseringspotential. Denna utveckling sker inte naturligt utan det behövs styrning och incitament som leder till ett kursutbud som uppfyller flera kriterier: bland annat ämnesmässig bredd och djup, hållbar bemanning och ekonomisk bärkraft.
Syfte/Effekt (outcome)
Syftet med projektet är att säkerställa en god kurskvalitet med önskad ämnesmässig bredd och djup trots ett ökat antal studenter och i princip oförändrad lärarvolym, för att vid institutionerna skapa hållbar bemanning med kapacitet för utveckling.
Projektresultat (output)
- Indikatorer som leder till förnyelse, t.ex. antal kurser per lärare eller HST per kurs.
- Ekonomiska principer som premierar samarbete ("vår kurs") över ensamarbete ("min kurs").
- Synergier som leder till önskad förnyelse, t.ex. synergi mellan
- (del)ämnen
- utbildningsnivåer
- organisationer
- pedagogiska modeller
- Dokumentation av de kursförändringar som möjliggjorts genom denna process.
Tidplan
Startdatum: 2025-05-15
Slutdatum: 2026-06-30
Projektdokumentation
Du som har KTH-ID kan läsa den senaste projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.
- Poster: Projektets första poster kommer vid Storträffen 2025-12-01
- Projektdirektiv: Projektdirektiv_FrU25_2522-SCI_Indikatorer_Incitament_Kursförnyelse_250929.pdf