Så arbetar bedömningsgruppen av projektkurs år 1 på elektroteknikprogrammet
#58 Bonusmaterial från Fikasnackspodd på Elektroprojektmässan för kursen EH1010
Marcus Lithander (poddvärd) och Gunnar Tibert (medvärd) intervjuar examinator Elias Flening med assistenterna Anton och Emil.
Publicerad 2025-06-19
Hur arbetar bedömningsgruppen för en projektkurs där studenterna redan i årskurs 1 ska bygga en robot som löser ett vardagsproblem? Fikasnackspodden träffade både studentgrupper och examinatorer på projektkursmässan för förstaårsstudenter på det femåriga civilingenjörsprogrammet elektroteknik (CELTE).
Princip 3
Aktivt studentcentrerat lärande
Vid KTH präglas pedagogiken av studentcentrerade metoder och läraktiviteter som åstadkommer långsiktigt djuplärande och effektivisering av undervisningen.
Du kan även se nedan videofiler i KTH Play där de finns textade och med tidsstämplar för innehållet.
Tidsstämplar för intervjun med bedömningsgruppen
00:16 - Om bedömarna och EH1010
03:10 - Bedömningsprotokoll och relationer
05:11 - Bedömningen i detalj och processen
06:52 - Kriterierna i bedömningsmatriserna
07:28 - Därför är matrisen inte kopplad till prestationen
09:05 - Beror på vilken prestations som bedöms
09:55 - Peer-to-peer-feedback
Fikasnack på Elektroprojektmässa
Ett lite annorlunda fikasnack när poddvärden Marcus Lithander och vice programledare Gunnar Tibert besökte undervisningshuset (U-huset) på KTH Campus vid Elektroprojektmässan för kursen
Elektroprojekt 7,5 hp EH1010
(CELTE år 1). De intervjuar några projektgrupper som visar upp sina robotresultat.
#58 Fikasnack på Elektroprojektmässa
Se textad och kapitelindelad Fikasnackspodd
KTH Play #58
.
Projektgruppen delar med sig av det svåraste momentet i skapandet av denna mandolin som det är svårt att skära sig på (och producerar "Royal potatis" på Kungliga Tekniska högskolan).