Så arbetar bedömningsgruppen av en projektkurs år 1
#58 Bonusmaterial från Fikasnackspodd på Elektroprojektmässan för kursen EH1010
Marcus Lithander (poddvärd) och Gunnar Tibert (medvärd) intervjuar examinator Elias Flening med assistenterna Anton och Emil.
Publicerad 2025-05-23
Hur arbetar bedömningsgruppen för en projektkurs där studenterna redan i årskurs 1 ska bygga en robot som löser ett vardagsproblem? Fikasnackspodden träffade både studentgrupper och examinatorer på projektkursmässan för förstaårsstudenter på det femåriga civilingenjörsprogrammet elektroteknik (CELTE).
Koppling till ramverksprinciper
Princip 3 Aktivt studentcentrerat lärande: Vid KTH präglas pedagogiken av studentcentrerade metoder och läraktiviteter som åstadkommer långsiktigt djuplärande och effektivisering av undervisningen.
Princip 4 Bedömning och examination för lärande: Vid KTH tillämpas konstruktiv länkning av examination och läraktiviteter vilket ger förstärkt måluppfyllelse för både kurs- och examensmål.
07:28 - Därför är matrisen inte kopplad till prestationen
09:05 - Beror på vilken prestations som bedöms
09:55 - Peer-to-peer-feedback
Fikasnack på Elektroprojektmässa
Ett lite annorlunda fikasnack när poddvärden Marcus Lithander och vice programledare Gunnar Tibert besökte undervisningshuset (U-huset) på KTH Campus vid Elektroprojektmässan för kursen
Elektroprojekt 7,5 hp EH1010
(CELTE år 1). De intervjuar några projektgrupper som visar upp sina robotresultat.
#58 Fikasnack på Elektroprojektmässa
Se textad och kapitelindelad Fikasnackspodd
KTH Play #58
.
Projektgruppen delar med sig av det svåraste momentet i skapandet av denna mandolin som det är svårt att skära sig på (och producerar "Royal potatis" på Kungliga Tekniska högskolan).