Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Integrering av AI i ABE-skolans kursutbud – ett underprojekt till Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud

Projektet handlar om hur lärare kan använda AI i olika kurser och hur lärare kan utbilda studenterna i AI för att lösa omedgörliga och komplexa problem. Utveckla och implementera AI-litteracitet och AI-kunnighet (enligt EU-direktiv).

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

A1. Väsentliga ämneskunskaper

A2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

Definitioner av principerna

Tidplan

Startdatum: 2025-06-01

Slutdatum: 2026-06-30 med möjlig förlängning

Projektledare

Han-Suck Song
Han-Suck Song universitetslektor

Bakgrund

AI-verktyg blir alltmer integrerade i samhällets kunskapsprocesser – både inom utbildning och yrkesliv. KTH, som ett ledande tekniskt universitet, behöver ligga i framkant för att möta förändringarna. I linje med ett nytt EU-direktiv om AI-kunnighet utvecklas nu utbildningen så att AI kan nyttjas effektivt i undervisning och problemlösning.

Syfte och effektmål

  • Utveckla AI-litteracitet och AI-kunnighet hos studenter och lärare

  • Förbereda studenterna för ett AI-drivet arbetsliv

  • Stärka KTH:s konkurrenskraft och attraktionskraft som utbildningsinstitution

  • Skapa best practice genom kollektivt lärande och erfarenhetsutbyte

  • Möjliggöra att kunskaper från projektet överförs till andra skolor på KTH

Resultat

  • Anpassning av kursinnehåll och examination till AI

  • Genomförande av gemensamma workshops internt och med näringslivet

  • Dialog med kollegor från olika institutioner kring AI-integrering

  • Slutrapport och symposium för att sprida resultat

Avgränsningar och förutsättningar

  • Projektet fokuserar på kursnivån, inte på att skapa helt nya kurser

  • Integrering sker inom befintliga kursstrukturer

  • Projektet är ett samarbete med det övergripande AI-projektet inom KTH

Huvudaktiviteter

  • Hösten 2025 & våren 2026: Workshops med kunskapsutbyte

  • Vår 2026: Tillräckligt många lärare involverade från alla institutioner

  • Årsskiftet 2025/2026: Slutredovisning och avslutande symposium