Integrering av AI i ABE-skolans kursutbud – ett underprojekt till Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud
Projektet handlar om hur lärare kan använda AI i olika kurser och hur lärare kan utbilda studenterna i AI för att lösa omedgörliga och komplexa problem. Utveckla och implementera AI-litteracitet och AI-kunnighet (enligt EU-direktiv).
Bakgrund
AI-verktyg blir alltmer integrerade i samhällets kunskapsprocesser – både inom utbildning och yrkesliv. KTH, som ett ledande tekniskt universitet, behöver ligga i framkant för att möta förändringarna. I linje med ett nytt EU-direktiv om AI-kunnighet utvecklas nu utbildningen så att AI kan nyttjas effektivt i undervisning och problemlösning.
Syfte och effektmål
-
Utveckla AI-litteracitet och AI-kunnighet hos studenter och lärare
-
Förbereda studenterna för ett AI-drivet arbetsliv
-
Stärka KTH:s konkurrenskraft och attraktionskraft som utbildningsinstitution
-
Skapa best practice genom kollektivt lärande och erfarenhetsutbyte
-
Möjliggöra att kunskaper från projektet överförs till andra skolor på KTH
Resultat
-
Anpassning av kursinnehåll och examination till AI
-
Genomförande av gemensamma workshops internt och med näringslivet
-
Dialog med kollegor från olika institutioner kring AI-integrering
-
Slutrapport och symposium för att sprida resultat
Avgränsningar och förutsättningar
-
Projektet fokuserar på kursnivån, inte på att skapa helt nya kurser
-
Integrering sker inom befintliga kursstrukturer
-
Projektet är ett samarbete med det övergripande AI-projektet inom KTH
Huvudaktiviteter
-
Hösten 2025 & våren 2026: Workshops med kunskapsutbyte
-
Vår 2026: Tillräckligt många lärare involverade från alla institutioner
-
Årsskiftet 2025/2026: Slutredovisning och avslutande symposium