Skalbar Modul för Design Thinking
Design av en skalbar modul i Design Thinking som kan implementeras mer brett i kurser på KTH. Under åren har piloter i olika former utförts och lärdomar från dessa ska samlas och fungera som grund för fortsatt utveckling mot skalbarhet.
Bakgrund
Design Thinking efterfrågas som metod på KTH men erbjuds i begränsad omfattning. Tidigare pilotprojekt har gett viktiga insikter, men hinder såsom låg skalbarhet, finansieringsmodeller, ämnesintegration, lärarkompetensutveckling och inlåsningseffekter behöver hanteras för bredare implementering.
Resultat
En skalbar Design Thinking-modul som kan implementeras i KTH:s kursutbud, inklusive:
-
Prototypad modul med dokumentation
-
Underlag för användning i olika kursformat
-
Testbäddar inom befintliga kurser
Syfte och effektmål
Att stärka studenters och lärares förmåga att hantera komplexa samhällsutmaningar genom DT. Effekten ska bidra till en hållbar samhällsutveckling och stärkt innovationskompetens.
Avgränsningar och förutsättningar
Projektet utgår från kända hinder (t.ex. kursstrukturer och lärarkompetens) som designkrav. Skalbarhet beror på organisatoriska och ekonomiska faktorer som ska hanteras kreativt.
Huvudaktiviteter
-
Aug 2025: Projektförberedelser
-
Sep 2025: Projektstart, organisation och plan
-
Okt–Nov 2025: Discover och Definefaser, insiktsrapport och designbrief
-
Vår 2026: Develop och Delivery – testning av koncept och prototyp
-
Juni 2026: Skalbar prototyp klar, dokumentation färdig
-
Höst 2026: Plan för bredare implementering