Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Starkare tillsammans! – Lärarteam för programmeringskurser 

De flesta av våra programstudenter läser en programmeringsteknikkurs, men dessa kurser ser i dagsläget olika ut. Syftet är att skapa bättre samordning mellan introduktionskurser i programmering., skapa möjlighet att dela resurser och ansvar.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

D9. En utvecklande utbildningskultur

D10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen

D11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

[länka här till pdf:at projektdirektiv som ska finnas]

Tidplan

Startdatum: 2025-06-03

Slutdatum: 2026-06-19

Projektledare

Emma Riese
Emma Riese universitetsadjunkt
Emma Enström
Emma Enström universitetsadjunkt

Bakgrund

Kursupplägg och examinationsregler varierar trots liknande innehåll. Detta skapar personberoende och gör det svårt för lärare att täcka upp vid sjukdom. Genom att bygga upp gemensamma strukturer och dela ansvar mellan kurser kan verksamheten bli mer robust och attraktiv för både lärare och studenter.

Resultat

  • Kartläggning av deltagande kurser och samordningsmöjligheter

  • Gemensamt arbetssätt för samordning av kurser

  • Likvärdig bedömning mellan kurstillfällen

  • Delning av resurser och gemensamt ansvarstagande

  • Gemensamma bedömningsmöten och assistentutbildning

  • Färre inställda läraktiviteter vid sjukdom

Syfte och effektmål

  • Samordna introduktionskurser i programmering

  • Skapa likvärdiga betygskriterier och examination

  • Motivera skillnader där samordning inte är möjlig

  • Förbättra arbetsmiljön för lärare och assistenter

  • Skapa en attraktiv arbetsstruktur för undervisning

  • Minska påverkan vid lärarfrånvaro

Avgränsningar och förutsättningar

Projektet omfattar endast introduktionskurser i Python som undervisas av deltagande lärare inom EECS. Tid och budget begränsar projektets omfattning. Schemaläggning och verktyg förändras inte inom projektets tidsram.

Huvudaktiviteter och milstolpar

  • VT25: Kartläggning av kurser och identifiering av samordningsvinster

  • HT25 P1: Formering av arbetsgrupper för kursmoment

  • HT25 P2: Samordning av regler och organisation inom gällande kursplaner

  • Januari 2026: Schemaläggning av HT26:s kurser med samordningsperspektiv

  • VT26: Gemensam assistentutbildning inför gemensamma examinationer

  • VT26 slut: Utvärdering och analys av projektmål