Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Människa-datorinteraktion med fri start och fri fart 

Syftet med projektet är utveckla en kort introduktion till människa-datorinteraktion (MDI) i MOOC format med fri start och fri fart som erbjuder externa sökande till mastersprogram med MDI som förkunskapskrav ett kvalitetssäkrat alternativ. Kursens format och omfattning gör den även attraktiv som FoV kurs för deltagare från arbetslivet. Kursen ska i så hög grad som möjligt använda sig av automatiserade och studentledda lär- och examinationsformer.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

A1. Väsentliga ämneskunskaper

A2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

[länka här till pdf:at projektdirektiv som ska finnas]

Tidplan

Startdatum: 2025-05-15

Slutdatum: 2026-12-31

Projektledare

Jarmo Laaksolahti
Jarmo Laaksolahti adjunkt, prefekt

Bakgrund

Många starka sökande till masterprogrammet i Interaktiv Medieteknik uppfyller inte kravet på förkunskaper inom MDI, särskilt internationellt där ämnet saknas på flera tekniska högskolor. För att främja mångfald och ge en jämlik möjlighet till antagning utvecklas en öppen onlinekurs (MOOC) som introducerar MDI och erbjuder ett verifierbart alternativ till förkunskapskravet.

Resultat

  • En MOOC inspirerad av kursen DH1621, motsvarande 3 hp

  • Automatiserad bedömning av kvalitativa uppgifter

  • Återanvändningsbart pedagogiskt material för flera kurser

  • Material som stödjer kommunikation och marknadsföring av MDI

Syfte och effektmål

Kursen ska vara fritt tillgänglig med fri fart och start. Den ska fungera både som förberedelse för masterstudenter samt som ett livslångt lärande (LLL)-alternativ, särskilt för yrkesverksamma. Effektmål:

  • Ökad mångfald bland antagna studenter

  • Ökat intresse för MDI som ämnesområde

  • En pedagogisk modell för digital bedömning av kvalitativa uppgifter

Avgränsningar och förutsättningar

Projektmedel avser utveckling, inte genomförande. Kursens drift sker inom ordinarie utbildningsverksamhet. Förutsätter samverkan med pedagogiskt stöd och IT-administration för antagning och rapportering.

Huvudaktiviteter och milstolpar

HT 2025

  • Utarbeta pedagogiskt innehåll: videor, pQBL-material m.m.

VT 2026

  • Pilotgenomförande av kursen

  • Kursutvärderingar och intervjuer

  • Dokumentation och reflektion

  • Analys av förbättringsområden

HT 2026

  • Implementering av förbättringsåtgärder

  • Slutligt kursformat fastställs