Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Trampbilsfabriken – från idé till verkstad

En unik kombination av upplevelsebaserad träning i en ”riktig” produktions miljö kombinerat med att utveckla digitaliserade lösningar.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

B3. Aktivt studentcentrerat lärande

B4. Bedömning och examination för lärande

B5. Öppna experimentella miljöer

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

[länka här till pdf:at projektdirektiv som ska finnas]

Tidplan

Startdatum: 2025-08-31

Slutdatum: 202X-12-10

Projektledare

Andreas Bohlin
Andreas Bohlin specialist
Malin Pops Runsten
Malin Pops Runsten specialist

Bakgrund

Trampbilsfabriken i Södertälje har varit en viktig resurs för industrinära utbildning på KTH. Nu flyttas den till Campus Valhallavägen, vilket öppnar möjligheter att utveckla en modern, flexibel lärmiljö med digitala verktyg såsom digital tvillingar, AI-styrning och simuleringar. Den nya miljön ska stödja utbildning, forskning, krisövningar och samverkan med näringsliv och samhällsaktörer. Projektet samverkar med DMMS och kopplas till KTH:s 200-årsjubileum.

Resultat

  • Digitaliserad lärmiljö med AI-verktyg, VR, simulering och digital tvilling

  • Flexibel fysisk layout anpassad för undervisning, forskning och företagsuppdrag

  • Möjlighet att koppla mikromeriter till läraktiviteter och certifiering

  • Samverkansmöjligheter med andra labbmiljöer och externa utbildningsplattformar

  • Utvecklade instruktioner och utrustning för praktiska övningar

  • Synliggörande på digitala plattformar (t.ex. LinkedIn)

Syfte och effektmål

Att bygga en innovativ, tillgänglig och skalbar lär- och forskningsmiljö som stärker KTH:s roll som ledande inom hållbar industriell utveckling. Miljön ska attrahera studenter, forskare och näringsliv, samt stödja träning för produktion i kris/kritiska lägen. Fler användare året runt, ökad lokalbeläggning, fler rekryteringsevenemang och ökad synlighet utåt är nyckeleffekter.

Avgränsningar och förutsättningar

Flytten av Trampbilarna ingår inte i projektet. Projektet kräver:

  • Materialinventering, underhållsplanering och eventuell nyanskaffning

  • Integrering av programvara (modellering, bokning, visning, m.m.)

  • Licenser och kompatibilitet med befintliga KTH-system

Huvudaktiviteter

  • Utse projektledare – början av juni

  • Besluta om styrgrupp – mitten av juni

  • Rekrytera två amanuenser – mitten av juni

  • Sätta upp ny layout – början av juli

  • Flytta in all utrustning – mitten av juli

  • Inventera material och uppdatera arbetsblad – juli/augusti

  • Beställa material och resurser – juli/augusti

  • Installera digital styrningstavla – augusti

  • Genomföra ”Train the trainer”-utbildning – juli/augusti

  • Starta labbet med första studentgruppen – augusti

  • Ta fram nya metoder och verktyg – augusti/september

  • Följ upp och jämför resultat – oktober

  • Samla och sprida lärdomar – november

  • Slutföra projektet och skriva slutrapport – januari 2026