Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kursdesign, lärande och kvalitetsutveckling

Projektet utvecklar en skalbar kursdesignmodell i Canvas med quiz, case och mätbara moment. Fokus ligger på kognitiv psykologi, tydlig struktur, kvalitetsutveckling och studentaktivt lärande.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

B3. Aktivt studentcentrerat lärande

B4. Bedömning och examination för lärande

B5. Öppna experimentella miljöer

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

[länka här till pdf:at projektdirektiv som ska finnas]

Tidplan

Startdatum: 2025-06-01

Slutdatum: 2026-06-01

Projektledare

Marcus Lithander
Marcus Lithander forskare

Bakgrund

Det råder stor variation i hur digitala kurser är strukturerade och presenterade i Canvas vid KTH, vilket riskerar att skapa onödig kognitiv belastning för studenter och minskar tillgängligheten. Detta försvårar både lärande och effektiv kursdesign. Projektet syftar till att ta fram en enhetlig och evidensbaserad modell för kursstruktur, baserad på kognitiv psykologi, som stödjer både pedagogisk kvalitet och digital tillgänglighet. Det är kopplat till Framtidens utbildning och bygger vidare på tidigare insatser inom livslångt lärande.

Resultat

  • En strukturerad välkomstmodul (mall, välkomstbrev, startguide)

  • Tydligt uppdelade innehållsmoduler med instruktioner

  • Quiz med automatisk återkoppling och varierade frågetyper

  • Uppgifter med bedömningsmatriser och stegvisa instruktioner

  • Riktlinjer för gränssnitt och visuella komponenter enligt kognitiv psykologi och KTH:s grafiska profil

  • Publicerade Canvasmallar tillgängliga via Canvas Commons

  • Ett analysverktyg (R-script) för lärare att jämföra studentdata före/efter implementation

Syfte och effektmål

Projektet ska ge lärare en forskningsbaserad modell för att skapa strukturerade och studentaktiverande kurser. Det stärker studenters lärande, ökar genomströmning och stödjer en enhetlig digital lärmiljö.

Förväntade effekter:

  • Ökad studentnöjdhet kring struktur och återkoppling

  • Bättre resultat i kursutvärderingar

  • Ökad användning av Canvas-resurser och mallar

  • Mätbar ökning av genomströmning i berörda kurser

Avgränsningar och förutsättningar

Projektet utvecklar en kursdesignmodell i Canvas, men omfattar inte:

  • Produktion av föreläsningsmaterial

  • Ämnesspecifik innehållsutveckling

  • Implementering i enskilda utbildningar

  • Färdiga kursproduktioner Projektet förutsätter tillgång till KTH:s Canvasmiljö och samarbete med lärare.

Huvudaktiviteter 

  • Juni 2025: Projektstart, kickoff, rekrytering

  • Aug–okt 2025 (P1): Kursval, utveckling

  • Nov 2025–jan 2026 (P2): Test, analys

  • Jan–mars 2026 (P3): Version 2, nya piloter

  • Mars–maj 2026 (P4): Slutversion och spridning

  • Juni 2026: Projektavslut och slutrapport