Kreativa pedagogiska verktyg i ingenjörsutbildningen: incitament och utmaningar
Interaktiv pedagogik mellan discipliner i ingenjörsutbildningen Goda exempel, mönsterbrytande och djuplärande pedagogik Projektresultat: kartläggning av mönsterbrytande pedagogiska metoder med tvärvetenskapliga workshops
Bakgrund
Projektet utforskar hur ingenjörsutbildning kan förnyas genom kreativa pedagogiska verktyg som främjar studenters förmåga att förstå komplexa samhällsutmaningar. Genom workshops, intervjuer och enkäter undersöks lärares erfarenheter, incitament och hinder. Fokus ligger på kursmoment som integrerar tekniskt kunnande med konstnärliga metoder och kritisk reflektion.
Resultat
-
Kartläggning av kurser på KTH som tillämpar mönsterbrytande pedagogik
-
Slutsatser från workshops med tvärvetenskaplig dialog
-
Populärvetenskaplig skrift om pedagogiska erfarenheter vid ABE-skolan
Syfte och effektmål
Att främja interaktiv pedagogik som stärker ingenjörsstudenter i tvärvetenskapligt arbete. Projektet visar hur kreativa metoder kan skapa förutsättningar för djuplärande och förbereda studenter att möta framtidens yrkesutmaningar.
Avgränsningar och förutsättningar
Projektet är en kartläggning och metodanalys – inte ett direkt stöd för enskild kursutveckling, men en resurs för inspiration och samverkan.
Huvudaktiviteter och principer
-
Aug–sept 2025: Uppstartsmöte, hemsidestexter, styrgrupp
-
Höst 2025: Kursinventering, rekrytering av amanuens, workshopdesign
-
Jan–mars 2026: Workshop 1, enkätdesign
-
April–maj 2026: Enkätpilot, analys, publiceringsplan
-
Juni–juli 2026: Populärvetenskaplig skrift, seminarium, FU-poddavsnitt