Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

AI & processbedömning av examensarbeten på avancerad nivå

Detta projekt syftar till att utveckla en ny bedömningsmodell för examensarbeten, där arbetsprocessen ges ökad betydelse och där klara riktlinjer för AI-användning säkerställer rättvisa och transparens. Resultatet förväntas vara tillämpbart inom flera masterprogram och bidra till kvalitetssäkring av framtida exjobb.

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

A1. Väsentliga ämneskunskaper

A2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

[länka här till pdf:at projektdirektiv som ska finnas]

Tidplan

Startdatum: 2025-08-15

Slutdatum: 2025-12-31

Projektledare

Andreas Feldmann
Andreas Feldmann universitetslektor

Bakgrund

I takt med att AI-verktyg blivit alltmer tillgängliga har examensarbeten på avancerad nivå vid KTH börjat påverkas både i metod och innehåll. Samtidigt finns ett behov av att lyfta fram studentens arbetsprocess som en tydligare del i betygsbedömningen.

Syfte & Projektmål

  • Utveckla en förbättrad bedömningsmatris där processen får större vikt i betygssättningen

  • Skapa riktlinjer för hur AI får användas i examensarbeten, baserat på KTH:s generella råd

  • Gör resultatet applicerbart för lärare och examinatorer inom flera masterprogram och kurser

Huvudaktiviteter

  • Workshop med examinatorer och handledare för exjobb

  • Lärarinternat för Industriell ekonomi (TBA)

  • Möte med Advisory Board för Industriell ekonomi (TBA)