CDIO inventering och utveckling i KTHs Civilingenjörsutbildningar
Inventering av CDIO syllabus i KTHs utbildningar, identifiering och definiering av vad som menas med ingenjörsmässigt tänkande inom olika teknikområden. Kvalitetssäkring av väsentliga ämneskunskaper
Bakgrund
KTH anger CDIO som standard för ingenjörsutbildningar, men det saknas tydlighet kring miniminivå för ingenjörsmässigt tänkande enligt CDIO-syllabus. Projektet ifrågasätter huruvida CDIO är integrerat i utbildningarna eller om det antas finnas "någon annanstans". Målet är att lyfta frågan, klargöra ansvarsfördelning och ta ställning till CDIO:s roll i kvalitetssäkring.
Resultat
-
Rapport om CDIO:s status på KTH
-
Analys av hur CDIO uppfattas och tillämpas av PA och lärare
-
Redovisning av CDIO:s plats i olika teknikområden och program
-
Rekommendationer för eventuell integrering i KTH:s kvalitetssystem
Syfte och effektmål
Projektet ska:
-
Verifiera om CDIO fortfarande är en kvalitetssäkring för civilingenjörsutbildningarna
-
Stimulera diskussion om kvalitet och ingenjörsmässigt tänkande
-
Ge förslag för vidare utveckling och anpassning av CDIO inom utbildningar
-
Stärka princip 1, 2 och 11 i Framtidens Utbildning
Avgränsningar och förutsättningar
Fokus ligger på civilingenjörsprogram inom ITM samt CINEK-program med teknikinnehåll från SCI och EECS. Projektet exkluderar student- och alumnaperspektiv i denna fas, men öppnar för framtida validering via dessa grupper. Förändringar i KTH:s strategiska inriktning påverkar förutsättningarna.
Huvudaktiviteter
Hösten 2025
-
Ta fram bakgrundsmaterial kring CDIO på KTH
-
Rekrytera amanuens
-
Identifiera frivilliga PA och lärare
Våren 2026
-
Genomföra workshop med fokusgrupp (jan 2026)
-
Utforma intervjumall (jan 2026)
-
Genomföra intervjuer med PA, lärare, fakultet, GA, Framtidens utbildning (mars 2026)
-
Analysera och sammanställa resultat
Maj 2026
-
Slutrapport klar med rekommendationer