Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

CDIO inventering och utveckling i KTHs Civilingenjörsutbildningar

Inventering av CDIO syllabus i KTHs utbildningar, identifiering och definiering av vad som menas med ingenjörsmässigt tänkande inom olika teknikområden. Kvalitetssäkring av väsentliga ämneskunskaper

Mappade principer

Projektet mappas till nedan ramverksprinciper:

A1. Väsentliga ämneskunskaper

A2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen, som ligger i OneDrive, i inloggat läge.

[länka här till pdf:at projektdirektiv som ska finnas]

Tidplan

Startdatum: 2025-10-20

Slutdatum: 202X-04-20

Projektledare

Pernilla Ulfvengren
Pernilla Ulfvengren universitetslektor

Bakgrund

KTH anger CDIO som standard för ingenjörsutbildningar, men det saknas tydlighet kring miniminivå för ingenjörsmässigt tänkande enligt CDIO-syllabus. Projektet ifrågasätter huruvida CDIO är integrerat i utbildningarna eller om det antas finnas "någon annanstans". Målet är att lyfta frågan, klargöra ansvarsfördelning och ta ställning till CDIO:s roll i kvalitetssäkring.

Resultat

  • Rapport om CDIO:s status på KTH

  • Analys av hur CDIO uppfattas och tillämpas av PA och lärare

  • Redovisning av CDIO:s plats i olika teknikområden och program

  • Rekommendationer för eventuell integrering i KTH:s kvalitetssystem

Syfte och effektmål

Projektet ska:

  • Verifiera om CDIO fortfarande är en kvalitetssäkring för civilingenjörsutbildningarna

  • Stimulera diskussion om kvalitet och ingenjörsmässigt tänkande

  • Ge förslag för vidare utveckling och anpassning av CDIO inom utbildningar

  • Stärka princip 1, 2 och 11 i Framtidens Utbildning

Avgränsningar och förutsättningar

Fokus ligger på civilingenjörsprogram inom ITM samt CINEK-program med teknikinnehåll från SCI och EECS. Projektet exkluderar student- och alumnaperspektiv i denna fas, men öppnar för framtida validering via dessa grupper. Förändringar i KTH:s strategiska inriktning påverkar förutsättningarna.

Huvudaktiviteter

Hösten 2025

  • Ta fram bakgrundsmaterial kring CDIO på KTH

  • Rekrytera amanuens

  • Identifiera frivilliga PA och lärare

Våren 2026

  • Genomföra workshop med fokusgrupp (jan 2026)

  • Utforma intervjumall (jan 2026)

  • Genomföra intervjuer med PA, lärare, fakultet, GA, Framtidens utbildning (mars 2026)

  • Analysera och sammanställa resultat

Maj 2026

  • Slutrapport klar med rekommendationer