Förbättring av datorsalstentor
Syftet är att kartlägga möjligheter och verktyg för att examinera olika typer av kunskaper med datorsalstenta på ett effektivt sätt. Förhoppningsvis bidrar projektet till förkortad tidsåtgång för tentarättning. För att effektivisera rättningen kan ett större inslag av automaträttning användas och kanske AI.
Bakgrund
Studenters lärande påverkas starkt av examinationsformen. I takt med ökad AI-användning blir salsexamination viktigare, vilket kräver en övergång till datorsalstentor. För att effektivisera rättning används automaträttning via system som Canvas och Möbius. Projektet utforskar även AI:s möjligheter för att utöka automaträttning, vilket gör examinationen mer hållbar över tid.
Resultat
-
Bibliotek med uppgiftstyper i Canvas och Möbius
-
Dokumenterade instruktioner för konstruktion av uppgifter
-
Redogörelse för AI-användning i rättning
Syfte och effektmål
Syftet är att effektivisera tentarättning. Effekten kan mätas t.ex. genom tidsstudier i kurs före/efter övergång till datorsalstenta med automaträttning, men utvärdering på KTH-nivå ligger utanför projektets ram.
Avgränsningar och förutsättningar
Projektet gäller endast de kurser och ämnen där deltagarna har inflytande. Extern implementering beroende av intresse från examinatorer. Förutsätter stöd från IT- och pedagogisk avdelning samt ledningen för Framtidens Utbildning.
Huvudaktiviteter
-
Aug 2025: Projektmöten
-
Aug–Sept 2025: Strukturera Canvas- och Möbiusrum
-
Sept–Dec 2025: Skapa och testa typuppgifter, experimentera med AI-rättning
-
Jan 2026: Projektmöte, fortsatta tester
-
Jan–Juni 2026: Fortsatt typuppgiftsarbete och AI-experiment
-
April–Maj 2026: Instruktioner för lärare färdigställs
-
Juni 2026: Canvasrum, Möbiusklass och instruktioner för lärare klart