CBH startar nytt masterprogram – Datadriven hälsa

Publicerad 2024-05-21

Hösten 2025 startar ett nytt masterprogram i datadriven hälsa på Campus Flemingsberg inom huvudområdet teknik och hälsa.

– Vi har arbetat i flera år för att ta fram det här masterprogrammet, säger Sebastiaan Meijer, professor, vice skolchef och chef för avdelningen för hälsoinformation och logistik.

Programmet är tänkt att ge både bredd och djup i förståelsen kring hur man med hjälp av data kan förändra och effektivisera sjukvården och på så sätt förbättra människors hälsa. Fokus ligger på att använda hälsodata från sjukvård, egenproducerad data, samhällsdata och hälsodata från andra källor i analysen.

– När vi började ta hjälp av högskoleingenjörer i datateknik i våra forskningsprojekt identifierade vi rätt snabbt att en masterutbildning i datadriven hälsa saknas i KTH:s utbud. Det här är ett ämne som växer internationellt och som är av stor vikt för samhället, säger Sebastiaan Meijer.

Förutom en del ”traditionella” kurser inom främst databehandling och maskininlärning, för att ge studenterna de tekniska färdigheterna, ingår kurser i hälsosystem och systembiologi för att ge den medicinska och naturvetenskapliga bredden och även kurser om hälso- och sjukvårdens organisation.

– Vår approach är att man ska jobba med riktiga case under utbildningen. Det kan vara alltifrån att analysera data kring olika sjukdomar till att titta på mental hälsa hos ungdomar. För att göra det behöver man koppla ihop data från olika källor, säger Reine Bergström, universitetsadjunkt vid avdelningen för hälsoinformation och logistik.

Förhoppningen är att även kunna locka internationella studenter till programmet. Även om fokus är på europeiska förhållanden så är hälsoperspektivet globalt.

Läs mer om programmet

Text: Åsa Karsberg