Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Joakim Lilliesköld byter uppdrag

Foto: Leendes Joakim i vit skjorta och grå kavaj.
Foto: Petter Wallebo
Publicerad 2024-06-18

Joakim Lilliesköld berättar här varför han avslutar programledaruppdraget tidigare än planerat, vad det innebär för KTH och Framtidens utbildning samt vad som händer nu med programledningen och programorganisationen.

I december 2022 fick Joakim Lilliesköld uppdraget att leda KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning tillsammans med de biträdande programledarna Anna Jerbrant och Gunnar Tibert. Förändringsprogrammet Framtidens utbildning ska pågå till 2027 med en planerad halvtidsutvärdering av programmet och dess ledningsstruktur under våren 2025. Förändring i programledningen kommer nu lite tidigare än planerat då Joakim Lilliesköld behöver avsluta sitt uppdrag som programledare i förtid.

Hur kommer det sig att du kliver av programledaruppdraget tidigare än planerat?

– För att jag har fått ett nytt uppdrag som vice skolchef på EECS och det är svårt att ha två stora uppdrag samtidigt. Jag tycker det är orättvist mot förändringsprogrammet att ha en ledare som inte kan lägga fullt fokus på att driva utvecklingen av KTH:s utbildningar vidare. Framtidens utbildning är KTH:s förändringsprogram, inte mitt. Det viktiga är att det ska bli bra för KTH som helhet.

Klipper du helt, eller kommer du ha någon fortsatt roll i Framtidens utbildning?

– Mitt vice skolchefsuppdrag är ju att arbeta med förändringsledning på skolan så givet de skoluppdragen, så är det inte omöjligt att jag har kvar något i Framtidens utbildning om det är förenligt med uppdragen på skolan.  

Vad händer nu, rent konkret?

– Rent konkret så fasar jag ut mina uppgifter i Framtidens utbildning. Från sommaren har jag 20% som programledare, samtidigt som Gunnar och Anna går upp i tid, så att vi tillsammans klarar av att leda förändringsprogrammet. Vi har nu initierat processen att hitta en ny programledare som rektor kommer fatta beslut om. Till hösten startar vi upp nya och faktiskt ännu fler utvecklingsprojekt än förra året, varav flera är KTH-gemensamma. Och så får frågan kring utbud förnyad kraft.  

Vad innebär det här för programledningsteamet?

Programledningen  har varit en grupp där Anna och Gunnar varit biträdande programledare, och Per och Sofie står för koordinering och kommunikation. Förhoppningsvis kan det komma in någon med ännu mer energi och kraft; jag har ju ändå varit engagerad i Framtidens utbildning sedan utbildningsnämnden började med frågan för fyra år sen. Nu finns det en struktur som fungerar för att driva förändringsarbete i det här förändringsprogrammet som nu går in på sitt andra varv med utvecklingsprojekt. Det kan vara positivt för programmet att det kommer någon med ny energi. 

Var har programledarrollen inneburit för dig utöver det som står i den formella ”uppgiftslistan”?

– Väldigt mycket har gått ut på att prata med människor, motivera människor, identifiera hinder som gör att vi inte kommer framåt och försöka göra något åt dem. Vi har försökt komma åt systemutmaningen – vad som utmanar oss i vårt utvecklingsarbete; skapa system för kunskapsdelning och förstå hur utbildningssystemet fungerar för att driva förändring, kanske inte enskilda sakfrågor, utan rotorsakerna. 

Har du något medskick till din efterträdare?

– Se till att ha en öppen och inkluderande dialog med alla. Acceptera aldrig att ”det går inte”, om ingen kan förklara tydligt varför det inte är möjligt. Skapa bra team med människor runt dig och ge dem mandat att göra sitt jobb så att det inte blir flaskhals som bromsar maskineriet när utvecklingsarbetet tar fart. Ledaren behöver se till att alla i teamet har samma vision och värderingar – ett arbete har vi gjort i dagens programledning. Det har varit avgörande för mig som ett sätt att skapa hållbarhet i programledarrollen.

– Och lita på alla runt omkring. Vi har så enormt kompetenta människor på KTH att man måste lita på dem. Men det här är är viktigt; den som tar över som programledare måste få forma sitt arbetssätt. 

Berättat för: Sofie Kim

"Uppgiftslistan"

Programledningens arbetsuppgifter

Programledarnas gemensamma arbetsuppgifter är i huvudsak att: 

  • Leda programmet Framtidens utbildning; 

  • Identifiera förändringsbehov;  

  • Prioritera aktiviteter som driver utbildningsutvecklingen framåt; 

  • Underlätta erfarenhetsutbyte, lärande och värdeskapande aktiviteter inom programmet; 

  • Föreslå, prioritera och förankra förslag på utvecklingsprojekt och skol- och verksamhetsstödsgemensamma satsningar inom programmet; 

  • Följa upp utvecklingsprojekt och satsningar och deras utveckling inom programmet; 

  • Kommunicera programmet och dess utveckling internt och externt.  

Podd

Lyssna på Fikasnack om framtidens utbildning

Johan Fridell fikasnackar med gäster från eller utanför KTH om framtidens utbildning i allmänhet och KTH:s förändringsprogram "Framtidens utbildning" i synnerhet. Se nedan förslag på avsnitt som kanske är särskilt intressanta för dig som är nyfiken på förändringsprogrammet.

#36 Rektor och Jocke om KTH:s utbildningsutbud (KTH Play)  / #36 Spotify

#25 Programledningen om 2023 och planerna för 2024 (KTH Play)  / #25 Spotify

#14 Om Fremtidens teknologistudier på NTNU (KTH Play) / #14 Spotify

#09 Ruth Graham about educational development (KTH Play)  / #09 Spotify

#07 Ines Lopez Arteaga about the future engineering programmes at TU/e  / #07 Spotify

Läs om Fikasnackspodden och upptäck fler avsnitt