Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Sökes: ny programledare till Framtidens utbildning

Ansökningsdeadline: 23 augusti 2024

Illustration: För att komma över vatten har några börjat bygga en bro, andra en tunnel.
Kommunikation är ett nyckelverktyg för att undvika suboptimering och istället hitta synergieffekter, samordna initiativ och främja samarbete. Illustration: Henrik Kniberg.

UTLYSNING

Publicerad 2024-06-18

KTH söker en ny programledare för förändringsprogrammet Framtidens utbildning. Sista ansökningsdag är 23 augusti 2023.

Bakgrund/kontext 

Framtidens utbildning är KTH:s förändringsprogram som ska bidra till att KTH:s utbildningsutbud fortsätter vara relevant, attraktivt och konkurrenskraftigt och uppfyller våra visioner och mål. Sedan juni 2022 har programmets utvecklingssatsningar förankrats i ett ramverk och i december samma år utsågs en programledning för att leda utvecklingsarbetet. Till programledare utsågs Joakim Lilliesköld (50% av heltid) tillsammans med biträdande programledare (10 % vardera) Anna Jerbrant och Gunnar Tibert. I beslutet om programledning planerades en halvtidsutvärdering av programmet och dess ledningsstruktur våren 2025.  

Eftersom nuvarande programledare Joakim Lilliesköld behöver avsluta uppdraget tidigare än planerat söker vi nu en ny programledare som kan ta över under hösten 2024. 

Programorganisation och stöd 

I programledningen ingår utöver programledarna även en programkoordinator (100%) och en kommunikatör (100%). 

Sedan programstarten har ett så kallat core team med THS-representant och skolornas GA och vice GA träffats på månadsbasis. Beroende på träffarnas tema deltar även fakultet, ledningspersoner och verksamhetsstöd från olika delar av KTH. 

Programmet har också en referensgrupp som består av dekanus, vice universitetsdirektör och vicerektor för internationalisering som träffar programledningen varannan vecka. 

Rektor Anders Söderholm är programägare, och KTH:s ledningsgrupp är programmets styrgrupp.

Arbetsbeskrivning

För närvarande har Framtidens utbildning tre huvudaktiviteter. Programledaren leder programledningens arbete med att leda, stödja och facilitera: 

  • Utvecklingsprojekt 2023 är i avslutningsfasen och erfarenheter från ett 20-tal projekt tas tillvara och kunskapsdelas. 

  • Utvecklingsprojekt 2024 är i startfasen – här ingår ett 10-tal KTH-gemensamma projekt och ett 20-tal verksamhetsnära utvecklingsprojekt. Programledningens arbete är i huvudsak att koordinera och samordna utvecklingsprojekten. 

  • KTH:s utbildningsutbud – arbetet har påbörjats och här har programledningen ansvar att stödja den KTH-gemensamma processen med att utveckla utbildningsutbudet.  

De pågående förändringarna av KTH:s organisation och styrning (t.ex. campusflytt, ny resursfördelningsmodell för grundutbildning, reformagendor, införandet av fakultetsnämnder på skolorna, etc.) har påverkat Framtidens utbildning. Det har varit och är viktigt att programledningen är lyhörd för vad som händer inom såväl KTH som i omvärlden och kan agera agilt utifrån dessa nya förutsättningar.  

Programledarnas gemensamma arbetsuppgifter är i huvudsak att:  

  • Leda programmet Framtidens utbildning; 

  • Identifiera förändringsbehov;

  • Prioritera aktiviteter som driver utbildningsutvecklingen framåt; 

  • Underlätta erfarenhetsutbyte, lärande och värdeskapande aktiviteter inom programmet; 

  • Föreslå, prioritera och förankra förslag på utvecklingsprojekt och skol- och verksamhetsstödsgemensamma satsningar inom programmet; 

  • Följa upp utvecklingsprojekt och satsningar och deras utveckling inom programmet; 

  • Kommunicera programmet och dess utveckling internt och externt. 

Kompetens hos den vi söker 

Krav 

Du som söker ska vara anställd som lärare (ha examinationsrätt), ha god språklig kompetens i svenska och engelska och ha dokumenterad erfarenhet av: 

  • situationssanpassat ledarskap;  

  • att driva omfattande utbildningsrelaterat förändringsarbete som berör många olika intressenter. 

Meriterande erfarenheter och egenskaper 

Du som söker bör ha dokumenterad erfarenhet av: 

  • akademiskt ledarskap så som t.ex. prefekt, avdelningschef, studierektor, PA, GA, FA; 

  • strategisk, taktisk och operativ planering och genomförande av förändringsarbete. 

Personlig profil och inställning 

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Du behöver vara en kommunikativ, lyhörd, inkluderande och prestigelös lagspelare med driv, förändringsvilja och högt engagemang för utbildningsutveckling. Det är nödvändigt att du har förhållningssättet ”vårt KTH” – det vill säga: se och tänka i första hand vad som blir bäst för KTH (inte skola/institution/enhet) och vilka synergieffekter som finns mellan olika delar och inititativ vid KTH. 

Bra att veta/Formalia 

Omfattning av uppdraget går att diskutera – men förväntad omfattning är mellan 30-50%. 

Programmet har ett planerat slut 2027. 

Ansökan

Du som är intresserad av att bli programledare för Framtidens utbildning ska senast den 23 augusti 2024 skicka in fullständig ansökan (= både ett ansökningsformulär + separat mejla in svar på fråga 4) där du bland annat ska ange en kortfattad ansökan innehållande:  

  1. Möjlig startdag för uppdraget (svara i formuläret);

  2. Nuvarande tjänst: befattning, skola och institution (svara i formuläret); 

  3. Beskrivning av tidigare erfarenhet enligt kravprofil (svara i formuläret); 

  4. Din vision av KTH:s utvecklingsbehov inom utbildning och vilka möjligheter och utmaningar som du ser med att vara programledare för Framtidens utbildning. (OBS! Detta svar ska skrivas i ett dokument som du mejlar till framtiden@kth.se )

Observera att du måste vara inloggad med ditt KTH-ID för att kunna öppna formuläret:

Gå till ansökningsformuläret (nytt fönster)

Kontakt

Om du har frågor, mejla framtiden@kth.se

Podd

Lyssna på Fikasnack om framtidens utbildning

Johan Fridell fikasnackar med gäster från eller utanför KTH om framtidens utbildning i allmänhet och KTH:s förändringsprogram "Framtidens utbildning" i synnerhet. Se nedan förslag på avsnitt som kanske är särskilt intressanta för dig som är nyfiken på förändringsprogrammet.

#36 Rektor och Jocke om KTH:s utbildningsutbud (KTH Play)  / #36 Spotify

#25 Programledningen om 2023 och planerna för 2024 (KTH Play)  / #25 Spotify

#14 Om Fremtidens teknologistudier på NTNU (KTH Play) / #14 Spotify

#09 Ruth Graham about educational development (KTH Play)  / #09 Spotify

#07 Ines Lopez Arteaga about the future engineering programmes at TU/e  / #07 Spotify

Läs om Fikasnackspodden och upptäck fler avsnitt