Sammanställning av projekt som startar 2023 för framtidens utbildning
Projekt för Framtidens utbildning som startas 2023 genomförs av KTH:s skolor eller andra organisatoriska enheter inom eller relaterade till KTH. Tre större teman kan identifieras: programutveckling, hållbarhet och digitalisering. De flesta projekt kan mappas till flera av ramverkets områden och/eller principer. Men även vid en mappning av ett projekts mest dominanta princip, fördelar projekten sig väl över ramverket.
Se en fullständigare översikt av projektens mappning mot ramverkets områden/principer i tabellen längre ned på sidan.
Observera att projektuppgifterna är de som är aktuella idag. Andra förkortningar (akronymer) som används, utöver projektförkortningarna, förklaras i ren ruta längst ned på sidan.
Skolornas projekt
Övriga projekt
Tre tematiska huvudkluster
Vissa projekt skulle kunna listas under flera teman, men denna klustring är inte absolut, utan endast en exmplifierande fingervisning.
Programutveckling
-
Designstudions pedagogiska landskap på KTH:s arkitektutbildning idag + imorgon (ABE3)
-
Ökad genomströmning (CBH3)
-
Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå (CBH4)
-
Framtidens HING-program i data- och elektroteknik (EECS1 med CBH5, CBH6)
-
En ingång – flera utgångar på grundläggande nivå – HING-utveckling (ITM2)
-
Modularisering av studier på avancerad nivå – grundläggande förändring av ett masterprogram (ITM3)
-
Nulägesanalyser för ombyggnad av program – Farkostteknik- resp. Flyg- och rymdteknikprogrammet (SCI1)
Hållbarhet
-
Omedgörliga problem i en hållbar kontext (ABE2)
- Utmaningsdriven utbildning (CDE) inom Global Development Hub (IS2)
-
Utveckling och implementering av masterprogram i Hållbar digitalisering (EECS2)
-
Integrering av ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML (SCI6)
Digitalisering
- Förstudie för storskalig examination (SCI2)
- Digital och kontinuerlig examination (CBH1)
- Flexibelt inspelat material för aktivt lärande (SCI3)
- Datadriven antagning till masterprogram (SCI5)
- Integrering av fysiska och remote experimentella lärandemiljöer (ITM4)
- Utvecklad och förbättrad digitalisering av Basåret (ITM1)
Mappning till ramverkets områden och principer
Ramverket för Framtidens utbildning utgörs av 13 principer som klustras i 5 områden (A–E). Projektens mappning till ramverket presenteras i tabellform nedan. I tabellen betyder *programutveckling, **hållbarhet, ***digitalisering.
Område/princip | Projektets primära mappning mot området/principen | Även dessa projekt kan mappas mot området/principen |
---|---|---|
A – STUDENTERNAS FÖRMÅGOR | CBH3*, EECS2*/**/***, SCI1*, SCI6** | EECS1* |
P1: Väsentliga ämneskunskaper | SCI2***, SCI4 | CBH3*, CBH5*, CBH8*, CBH9*, SCI3*** |
P2: Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling | ABE2, IS2 | ABE3*, CBH3*, (CBH5*) |
B – PEDAGOGISKA FÖRUTSÄTTNINGAR | ITM1***, ABE3* | SCI1* |
P3: Aktivt studentcentrerat lärande | SCI3*** | ABE2, CBH3*, CBH5*, EECS1*, EECS4, ITM2*, ITM3*, SCI2***, SCI4, SCI6** |
P4: Bedömning och examination för lärande | CBH1***, EECS4, SCI2***, DF1 | ABE2, CBH5*, ITM2*, ITM3*, SCI4, SCI6** |
P5: Öppna experimentella miljöer | CBH8*, CBH9*, ITM4*/**/*** | EECS1* |
C – STÖDJANDE FÖRUTSÄTTNINGAR | x | x |
P6: Livfullt campus | THS1 | CBH8*, CBH9*, SCI3*** |
P7: Ett användarorienterat verksamhetsstöd | SCI5***, VS1, VS2, VS3, VS4 | ABE1, ABE3*, SCI2*** |
P8: Flexibla strukturerade studievägar | CBH5***, EECS1*, ITM2*, ITM3* | SCI1* |
D – UTBILDNINGSKULTUR | EECS3 | x |
P9: En utvecklande utbildningskultur | x | CBH3*, SCI1*, SCI2***, SCI3***, SCI4, SCI6** |
P10: Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen | x | ABE1, ABE2, EECS4, SCI1*, SCI2***, SCI3***, SCI6** |
P11: Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling | FR1, FR2 | CBH5* |
E – OMVÄRLDENS KRAV OCH SAMHÄLLETS BEHOV | x | x |
P12: Breddad rekrytering och deltagande | CBH2 | CBH3*, CBH8*, CBH9, EECS1*, SCI1*, SCI6** |
P13: Integrerat livslångt lärande | ABE1, IS1 | EECS2*/**/***, ITM2*, ITM3* |