Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Storträffen VT-24: För relevans och kvalitet i utbildningen vid KTH

En grupp människor i en hörsal

KTH:s (Kungliga Tekniska högskolan) fakultetsråd betonar vikten av universitetsövergripande utbyte och lärande som en del av det systematiska kvalitetsarbetet. För att stärka erfarenhetsutbyte och kontinuerlig kvalitetsutveckling av våra utbildningar arrangeras Storträffen varje termin för all personal och alla studenter. Denna Storträff kommer bli helt fysisk och till stora delar på engelska (i plenum samt i flera diskussionsgrupper).

Tid: Ti 2024-05-14 kl 12.00 - 16.30

Plats: Q-huset

Språk: Engelska & svenska

Exportera till kalender

Välkommen till en inspirerande eftermiddag om KTH:s utbildningar och undervisning

Välkomna till Storträffen VT-24. Vårterminens storträff om utbildning på alla nivåer bjuder som vanligt in alla lärare, studenter och personal på KTH. Nya som erfarna deltagare välkomnas. Inledningen och avslutningen är i plenum i Q1 där Dekanus med flera hälsar välkomna och KTH:s pedagogiska pristagare håller ett inledande föredrag. Största delen av eftermiddagen ägnas åt gruppdiskussioner i Q-husets övningssalar. På vårterminens storträff är huvudspråket engelska i plenarsessionerna, och många gruppdiskussioner hålls också på engelska.

Rösta på diskussionsteman när du anmäler dig

Om du anmäler dig senst 7 maj får du chans att rösta på diskussionsteman, vilket ger underlag för vår planering av Storträffen. Anmälan är dock öppen så länge det finns plats.

Anmäl & rösta här

Cirkatider för Storträffen

12.00-12.30 – Namnskylt och lunchmacka i Q-huset

12.30-13.15 – Introduktion i Q1

13.25-15.30 – Tre diskussionsrundor à 30 minuter, med fikapaus mellan runda 2 och 3

15.40-16.30– Summering, avslutning och framåtblick i Q1

Kvalitetssäkring inom utbildning

"Universitetsövergripande erfarenhetsutbyte och lärande är en del av det systematiska kvalitetsarbetet på KTH" som nämns i det senaste styrdokumentet om kvalitetssäkring av utbildning. Riktlinjen med diarienummer V-2023-0867 finns att läsa på Publicering av styrdokument .

Huvudtalare för Storträffen VT24

Farazee Asif lutad mot ett räcke
"En viktig komponent i min undervisning är att studenterna ser en röd tråd i vad, varför och hur det lärs ut", säger Farazee Asif, vinnare av KTH:s pedagogiska pris. Foto: Magnus Glans

”En viktig komponent i min undervisning är att studenterna ser en röd tråd när det gäller vad, varför och hur det lärs ut”, säger Farazee Asif som får KTH:s pedagogiska pris. Foto: Magnus Glans

Huvudtalare Farazee Asif vinnare av Pedagogiska priset 2023

Farazee Asif, docent i cirkulära tillverkningssystem, har varit engagerad i forskning och utbildning sedan han började på institutionen för produktionsteknik 2006. Han har specialiserat sig på cirkulär ekonomi och fokuserar bland annat på modellering och simulering av komplexa system för resursbevarande inom cirkulära tillverkningssystem. Dessutom fungerar han som koordinator för det internationella civilingenjörsprogrammet i produktionsteknik och management, och tar ansvar för kurser som Circular Manufacturing Systems och Quality Control.

Nominering

"Dr. Farazee Asif är nominerad till KTH:s pedagogiska pris 2023 för att ha visat på utmärkta pedagogiska färdigheter i undervisningen genom att utforma och framgångsrikt driva kursen: MG2043 Cirkulära tillverkningssystem  (CMS). Kursen integrerar teorier och praxis som utvecklats av instruktörerna och visar industriella tillämpningar för en påtaglig koppling mellan teori och praktik. Som arkitekt för CMS-ramverket bidrar Asif avsevärt till kursens kunskapsbas. Kursen är anpassad till mål 12 för hållbar utveckling och betonar ansvarsfull konsumtion och produktion, i linje med KTH:s engagemang för utbildning i hållbar utveckling. Kursen är studentcentrerad och mycket anpassad, och uppmuntrar till en teamdriven inlärningsmiljö med flexibla inlärningsmetoder, som främjar kamratgranskningar och flera feedbackmöjligheter, vilket säkerställer rättvisa inlärningsresultat.
Läs mer om KTH:s pedagogiska pris och Dr. Farazee Asif pristagare 2023

”Studenternas idéer kan bli spin off-företag”

KTH:s pedagogiska pris

KTH:s pedagogiska pris   delas ut till lärare inom KTH, för framstående insatser inom grund-, avancerad och forskarnivå. Priset om 20 000 kronor delas årligen ut till en eller två personer att användas till resor för förkovran inom ämnet.

Arbetsgrupper för prioriterade frågor (PriU)

PriU-grupperna samlas runt enskilda specifika teman och träffas under året för att fördjupa diskussionerna och idéutvecklingen. All intresserad personal och intresserade studenter är välkomna att delta i PriU-
grupperna. Läs mer om Aktiva prioriterade frågor (PriU-grupper)

Välkomna! Dekanus & Storträffskommittén

Om ni vill komma i kontakt med oss mejla stortraffen@kth.se