Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

FAQ Distans- och hybridundervisning

Här finns svar på vanliga frågor om distans- och hybridundervisning utifrån ett juridiskt perspektiv. Frågorna gäller främst hantering av inspelat material.

Får jag spela in mina distansföreläsningar?

Ja, det är okej att spela in distansföreläsningar, men tänk på att bara spela in ljud och bild på lärare, inte studenter. Om en föreläsning spelas in måste studenterna kunna ställa frågor och delta vid sidan av inspelningen.

Hur får jag med en students fråga i videon utan att bryta mot GDPR?

Eftersom studenter inte får förekomma med namn, röst eller bild, behöver den inspelade frågan redigeras bort. Du kan dock lägga in en textskylt med frågan i efterhand eller själv repetera studentens fråga innan du besvarar den. På så vis framgår frågelydelsen utan att studenten kommer med i videon.

Måste jag spela in distansföreläsningar?

Nej, det är upp till dig som lärare att bestämma om du vill spela in och dela dina föreläsningar. Du kan dock bli ombedd av Funka att spela in föreläsningar som kompensatoriskt stöd om en student behöver det.

Får studenter spela in mina föreläsningar?

Nej, det är inte tillåtet.

Är inspelade föreläsningar allmän handling?

Ja, inspelade föreläsningar blir allmän handling som ska bevaras i två år och kan komma att lämnas ut på begäran.

Jag vill dela mina inspelade föreläsningar i Canvas, var laddar jag upp dem? 

Ladda upp dina videor på KTH Play och bädda sedan in videon i Canvas med hjälpav funktionen “Embed Kaltura Media”. Läs mer på sidan Använda KTH Play (Kaltura) i Canvas

Hur hanterar jag närvarokontroll på distans om en student inte vill använda kamera?

Lös kontrollen av närvaron individuellt med den studenten, till exempel i ett breakoutrum. Om studenten saknar fungerande kamera eller har skäl att inte vilja ha kameran på i ett breakoutrum, läs hur du går till väga på följande sida: Registrera närvaro i Canvas .