Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Presentationsverktyg som pedagogiskt hjälpmedel

En genomtänkt och väl planerad presentation kan göra mer än informera, den kan engagera och inspirera dina studenter samt öka tillgängligheten för alla som deltar. I den här guiden hittar du inspiration och pedagogiska tips för att använda PowerPoint på ett effektivt sätt i din undervisning, både online och i sal.

Andra presentationsverktyg

Det finns många andra digitala presentationsverktyg men vi har valt att utgå från PowerPoint eftersom den är mest vanlig. Några av de andra verktygen som fungerar på liknande sätt som PowerPoint är: Mentimeter, Keynote, Google Slides och Visme. Är du nyfiken på andra verktyg som har ett annat upplägg kan du kolla in Prezi och Canva.

Varför PowerPoint? 

PowerPoint är ett utmärkt verktyg för att förbättra och förstärka undervisningen. Genom visuella element som bilder, diagram och videoklipp kan komplex information förmedlas på ett tydligt och engagerande sätt. PowerPoint möjliggör strukturerade presentationer där läraren kan lyfta fram viktiga punkter och följa en logisk ordning, vilket underlättar studenternas förståelse och inlärning. Det är också enkelt att dela presentationer så att studenterna inte behöver anteckna och de kan därmed användas som instuderingsmaterial. Dessutom erbjuder PowerPoint flexibilitet att anpassa innehållet, vilket gör det till ett värdefullt hjälpmedel i både traditionella och digitala klassrum. 

Fem principer att utgå från  

För att undvika att överväldiga studenter med för mycket information på en gång har Richard E. Mayer i boken Multimedia Learning utvecklat flera principer som kan hjälpa till att förbättra inlärningsupplevelsen. Följande principer fokuserar på att strukturera och presentera information på ett sätt som gör det lättare för studenter att ta till sig och bearbeta innehållet. 

  1. Segmentering: Dela upp informationen i mindre, hanterbara sektioner. Det gör det lättare för studenterna att ta till sig och förstå materialet, istället för att överväldigas av för mycket information på en gång.  

  2. Modality: Innebär att begränsa informationskanalerna till två per slide för att undvika att överväldiga studenterna. Använd t.ex. bild och tal samtidigt, eller text och tal, men helst inte alla tre på en gång. Detta underlättar fokusering och förståelse. 

  3. Pre-Training: Introducera viktiga begrepp och terminologi innan du dyker djupt in i ämnet. Detta hjälper studenterna att få en grundläggande förståelse som de kan bygga vidare på under resten av presentationen.  

  4. Generativa aktiviteter: Inkludera interaktiva element, som frågor eller diskussioner, som engagerar studenterna aktivt. Efter 25 – 35 minuter av presentation kan det vara läge att bryta upp och aktivera studenterna. Sidan Bibehåll studenternas fokus  ger tips på aktiviteter. Att variera undervisningen gör att studenterna bearbetar informationen mer grundligt och på så sätt förbättrar sitt lärande. 

  5. Signalering: Använd visuella ledtrådar som pilar, färger eller fetstilt text för att framhäva de viktigaste delarna av din presentation. Detta hjälper studenterna att fokusera på det som är mest relevant och viktigt. Här kan du se en kort film hur du kan skapa signalering i PowerPoint.

Sju praktiska tips för att utveckla din presentation 

Här är några viktiga tips för att skapa en effektiv och tydlig presentation. Genom att följa dessa råd kan du undvika överbelastning av information och säkerställa att ditt budskap når fram på bästa sätt: 

  1. Du i fokus. Du är huvudfokus, inte dina slides. Det är du som ska vara bärare av kunskap. Du vill att mottagarna ska fokusera på dig. Det som visas på presentationsverktyget är för att förtydliga, förstärka och förklara. 

  2. Begränsa mängden information på varje slide. Undvik långa meningar tillsammans med komplicerade bilder. Sammanfatta och konkretisera i text sedan fyller du ut med information.  

  3. Välj bilder med omsorg. Bilder ska förstärka, förtydliga eller förenkla. Undvik bilder som kan skapa förvirring. 

  4. Använd samma typsnitt och storlek genomgående. Välj ett typsnitt och rubrikstorlek och använd dem genomgående. 20 punkter är lagom storlek på brödtext.  

  5. Tänk igenom vilka rubriker du använder. En bra rubrik ska fånga ämnet som du ska prata om på respektive slide.

  6. Kontrollera stavning och språk. Läs igenom din presentation noga. Be en kollega kolla språk och stavning. Förekommer det många språkfel kan det ta bort fokus på din undervisning.  

  7. Ta fram information stegvis med animeringar. Studenterna har lättare att följa med in din undervisning om du tar fram informationen steg för steg på respektive slide. Det kan du göra genom att använda animeringar i PowerPoint. Du kan titta på en kort film som går igenom hur du skapar övergångar och animeringar.

Webinarier och workshops om presentationsteknik 

Vill du lära dig mer om presentationsteknik kommer här några tips: