Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Kurswebbens solnedgång den första juni

Publicerad 2025-04-29

Från och med den 1 juni upphör möjligheten att redigera innehåll i kurswebben och studenter slutar bli inlagda. Redan existerande material kvarstår, men inför kommande kursomgångar behöver du som använder kurswebben välja alternativa kanaler för att kommunicera ditt material. De rekommenderade kanalerna är sidan "Inför kursval" i Om kursen, kurs-PM (i Om kursen) och eventuellt ett publikt utrymme i Canvas.

Vad skiljer kurswebben från gruppwebben? 

Kurswebben är ett utrymme kopplat till varje kurs på KTH, medan gruppwebben är ett samarbetsverktyg för fristående grupper. Miljöerna är liknande, men det står överst på sidan om du är på kurswebben eller gruppwebben. Du kan även jämföra webbadressen, kurswebben är i formen “kth.se/social/course/[kurskod]” och gruppwebben är i formen “kth.se/social/group/[gruppnamn]”. 

Vad kommer hända den första juni? 

Den första juni slutar studenter läggas in i kurswebben och lärare kommer inte längre kunna redigera innehållet, men inlagt material kommer ligga kvar. Om du använder kurswebben behöver du hitta ett alternativ till nästa kursomgång, se nästa rubrik för tips. 

Obs! Detta påverkar endast kurswebben, inte gruppwebben.  

Alternativ till kurswebben 

De flesta lärare kan använda existerande infrastruktur som ersättare för kurswebben, men de som har ett större behov kan få ett utrymme i Canvas för exempelvis projektbeskrivningar eller fildelning.  

De rekommenderade alternativen är som följer: 

  • Sidan "Inför kursval" i Om kursen – information som sträcker sig över flera kursomgångar. 
  • Kurs-PM (i Om kursen) – information för specifika kursomgångar. 
  • Publikt utrymme i Canvas – när övriga lösningar inte räcker till. 

Notera att det publika utrymmet i Canvas inte är googlingsbart (dyker inte upp i sökmotorer), men de två andra lösningarna är det. Om du använder utrymmet rekommenderar vi att du länkar dit från sidan “Inför kursval" eller kurs-PM och lägger in en beskrivning tillsammans med din länk som förklarar varför man ska följa länken. 

Sidan "Inför kursval" i Om kursen – information som sträcker sig över flera kursomgångar 

Om kursen består av ett antal webbsidor för varje kurs som publiceras i kurs- och programkatalogen. Här finns övergripande kursinformation som är öppen för alla att ta del av, till exempel kursplaner, information om kursomgångar, kurs-PM, kursanalyser och en arkiv-sida som samlar all historisk dokumentation. Sidan "Inför kursval" i Om kursen kan redigeras utan att uppdatera kursplanen, om du är inlagd som examinator eller kursansvarig, eller om du blivit tilldelad redigeringsbehörighet. Läs mer på sidan Behörighet för Om kursen .

På sidan "Inför kursval" kan du lägga till en beskrivande text för kursen, kursupplägg, rekommenderade förkunskaper samt övrig information. Du rekommenderas att bara redigera dessa fält utanför kursvalsperioder och mellan kursomgångar. Varje fält tillåter 2000 tecken (ungefär en halv A4 med storlek 12) och tillåter viss textformatering, exempelvis kursivt och länkar. 

För mer information, läs Användarmanual för Sidan inför kursval .

Kurs-PM (i Om kursen) – information för specifika kursomgångar 

Kurs-PM är den övergripande planen som hjälper studenten att förbereda sig och planera för kursens genomförande, både innan kursstart och under kursens gång. Kurs-PM har minimum-krav på innehållet, men utöver det är det upp till dig att bedöma vilken information som kan behövas (se Riktlinjer för kurs-PM på KTH ). 

Kurs-PM ska finnas tillgänglig för studenter senast vid kursstart och bör inte redigeras under kursens gång. Om kurs-PM redigeras under pågående kurs ska studenterna omgående informeras, förutom om du bara redigerar stavfel. 

KTH har ett smidigt och flexibelt verktyg för att skapa kurs-PM som har en specifik plats för att beskriva kursupplägget. Du kan även lägga till nya rubriker med tillhörande textruta om du behöver få in mer information samt kan enkelt kopiera kurs-PM:et från förra kursomgången. För mer information, läs sidan Skapa och publicera nytt kurs-PM med Om kursens systemstödsmall

Publikt utrymme i Canvas – när övriga lösningar inte räcker till 

Om ditt material inte kan flyttas över till sidan “Inför kursval” eller kurs-PM kan du få ett publikt utrymme i Canvas för att komplettera dem, kallat “Om kursen resurser för [kurskod]”. Utrymmet har samma målgrupp som sidan “Inför kursval”, det vill säga främst externa och potentiella studenter, och samma utrymme används för alla kursomgångar. Kursaktiviteter ska därför utföras i det rum som är kopplat till varje kursomgång (kursrummet), inte i detta utrymme.  

Endast moduler är publicerat i Canvas-utrymmet, innehållande exempelmoduler för vanliga användningsområden (exempelvis gamla tentor och projekt). Du kan även skapa nya moduler och lägga in filer, infosidor eller annat material som du behöver dela utanför kursens kursrum.

Vi arbetar även på en lösning för delning av filer och projekt på webben, med mål att lösningen är googlingsbar och enkel att uppdatera för lärare. Denna lösning är i tidigt skede och förväntas ta några år innan det blir klart, men vi kommer gå ut med information när lösningen är på plats!

Har du frågor? 

Kontakta oss på e-learning@kth.se  om du har frågor om kurswebbens solnedgång.